طراحی مدل ارزیابی عملکرد بیمارستان ها مبتنی بر مولفه های کیفی (مطالعه موردی بیمارستان های شهر شیراز مبتنی بر اخلاق حرفه ای)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

یکی از پیچیده ترین مشکلات تصمیم گیری مدیران درمانی، ارزیابی عملکرد بیمارستان ها است. مشکل از آنجایی شروع می شود که تنها کمیت مبنای تصمیم قرار می گیرد و به کیفیت آنچنان اهمیت داده نمی شود. طراحی راه حل ریاضی برای ارزیابی مولفه های کیفی با انتخاب اخلاق حرفه ای پزشکی، خلا ارزیابی را در محیط درمانی با مولفه کیفی برطرف می کند که در این پژوهش بدان پرداختیم.

روش بررسی

با ترکیب 4 مدل DEA، DEA  وBSC   به صورت هم زمان و آزمایشگاه ارزیابی و آزمون تصمیم گیری در جهت رسیدن به یک مدل استاندارد در مدت زمان 8 ماه تلاش شده است. جامعه کمی تمام پزشکان 37 بیمارستان خصوصی و دولتی شهر شیراز بودند که تعداد 378 نفر به عنوان نمونه انتخاب که در نهایت  300 پرسش نامه دریافت و ورودی مدل فازی قرار گرفت. 

یافته ها

یافته نشان دادند که میانگین اخلاق حرفه ای در بخش آموزش و رشد برابر با73/84% و در بخش فرآیندهای داخلی برابر با 09/92% و در بخش مالی برابر با 81/95% و در نهایت در بخش خدمات گیرنده برابر با 100% به دست آمدند. همچنین بیمارستان های 1، 3، 5، 8، 12، 13، 17، 21،22،23،24،25،27،28،29،30،31،32،33،35،36 و 37 کارآمد و سایر ناکارآمد بودند.

نتیجه گیری

در ارزیابی صورت گرفته تفاوت معنی داری بین بیمارستان های دولتی و خصوصی در رعایت اخلاق حرفه ای مشاهده نشد. همچنین مدل طراحی شده نشان داد که بیمارستان هایی که کارآمد هستند، در نهایت منجر به افزایش کارآیی کلی نظام متشکل سازمانی و خدمت رسانی بهتر به بیماران خواهند شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
414 تا 425
لینک کوتاه:
magiran.com/p2664326 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!