تبیین فرآیند مواجهه زنان با علائم اختلالات کف لگن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اختلالات کف لگن شامل نقصان در ورقه های عضلانی و لیگامانی است که موجب اختلال در دیواره ی قدامی، میانی و خلفی می شود. مواجهه با علایم این اختلالات می تواند بسیاری از جنبه های زندگی یک زن را تحت تاثیر قرار دهد. باتوجه به خلا دانش در این زمینه، مطالعه ی حاضر باهدف تبیین فرآیند مواجهه زنان با علایم اختلالات کف لگن انجام شد.

مواد و روش ها

این پژوهش کیفی در سالهای 1396 تا 1399انجام شد .طی نمونه گیری هدفمند و نظری 38 مشارکت کننده وارد شدند و با استفاده از مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته داده ها جمع آوری و با روش گرانددتیوری کوربین و اشتراوس(2015) طی چهار مرحله، 1- تحلیل داده ها برای مفاهیم،2-برای زمینه، 3- برای فرایند،4- ترکیب طبقات، تجزیه و تحلیل شد. از نرم افزار MAXQDA10 برای مدیریت و تحلیل داده های کیفی کمک گرفته شد.

یافته ها

در مطالعه ی حاضر دغدغه اصلی مشارکت کنندگان«سلب زندگی عادی»و تیوری استخراج شده از داده ها،«اداره ی علایم در جهت عادی سازی شرایط»بود. این تیوری حاصل کنش/ واکنش پنجگانه شامل: کنکاش ذهنی با مشاهده ی علایم و تلاش برای اطمینان یابی، تلاش برای اختفای بیماری، تلاش برای حل تعارضات زناشویی، به کارگیری راهبردهای خودمدیریتی و پیگیری فعالانه ی درمان بود و در نهایت دارای پیامدی با طیف همسازی با بیماری تا بهبودی نسبی داشت. دغدغه ی مشارکت کنندگان در زمینه ی"استیلای علایم بر ابعاد زندگی فردی و بین فردی"که شامل هفت زیرمفهوم بود، رخ می داد.

نتیجه گیری

نتیجه اصلی این مطالعه ارایه تیوری«اداره ی علایم در جهت عادی سازی شرایط» می باشد. براساس این تیوری زنان در پاسخ به دغدغه ی خود، درجستجوی راهکارهای مقابله ای در زمینه های مختلف برآمده و سعی می کنند از طریق اداره ی علایم زندگی خود را عادی سازند

زبان:
فارسی
صفحات:
254 تا 264
لینک کوتاه:
magiran.com/p2664457 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!