بررسی بیان ژن ZBTB16 با تجزیه و تحلیل بیوانفورماتیک و روش های ایمونوسیتوشیمی و ایمونوهیستوشیمی در سلول های بنیادی شبه جنینی برگرفته شده از سلول های بنیادی اسپرماتوگونیال بیضه موش: یک مطالعه آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سلول های بنیادی اسپرماتوگونیال (Spermatogonia stem cells; SSCs) می توانند سلول های بنیادی شبه جنینی (Eembryonic stem-like; ES-Like) را تولید کنند که هر دو دارای پتانسیل سلول های بنیادی پرتوان می باشند. ژن ZBTB16 (Zinc Finger and BTB Domain Containing 16) عملکردهای مختلفی در مسیر سیگنالینگ، تنظیم تمایز و رشد سلولی دارد. هدف از پژوهش حاضر شناسایی مسیرهای سیگنالینگ مرتبط با ژن ZBTB16 با روش های بیوانفورماتیک و بررسی میزان بیان این ژن در SSCs و ES-Like می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه آزمایشگاهی، ابتدا 100 ژن دارای ارتباط و اتصال با ZBTB16 از پایگاه پروتیینی استخراج و توسط نرم افزارهای مرتبط آنالیز شدند. در ادامه، سلول های ES-Like از SSCs بیضه موش استخراج و کشت داده شدند. سپس با انجام رنگ آمیزی ایمونوسیتوشیمی و ایمونوهیستوشیمی بیان ZBTB16 در سلول های ES-Like و SSCs بررسی شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که بیان ZBTB16 در جمعیت تمایز نیافته SSCs و ES-Like به وضوح دیده می شود. هم چنین، بیان شد که در صورت حذف ZBTB16 از شبکه ژنی می توان در برخی از مسیرهای سیگنالینگ نامطلوب اختلال ایجاد کرد، زیرا ZBTB16 به عنوان یک فاکتور رونویسی خاص در غنی کردن مسیرهای خاصی دخالت دارد.

نتیجه گیری

یافته های تجربی می توانند از آنالیز رشد سلول های اسپرماتوگونیال در in vivo و in vitro حمایت کنند و روش های بیوانفورماتیک با شناسایی عملکردهای بیولوژیکی که ZBTB16 در تنظیم آن ها دخیل می باشد، نشان دادند که برای ضعیف کردن برخی مسیرهای نامطلوب می توان از ZBTB16 به عنوان ژن هدف استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
947 تا 962
لینک کوتاه:
magiran.com/p2664618 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!