مولفه های توانمندسازی کارکنان شاغل در سازمان بهزیستی؛ یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بهبود سیستم هر اداره و نظام سلامتی همواره موردتوجه بوده است. یکی از فرایندهایی که در هر دستگاهی باید به آن توجه شود، توانمندسازی کارکنان آن دستگاه است؛ بنابراین، این پژوهش با هدف مشخص کردن مولفه های توانمندسازی کارکنان شاغل در سازمان بهزیستی ایلام انجام شده است.

مواد و روش ها

این پژوهش از نظر هدف، تحقیقی کاربردی است که با رویکرد کیفی و روش گرندد تیوری، در سال 1402-1401 انجام شده است. جامعه آماری شامل اساتید و صاحب نظران در زمینه توانمندسازی کارکنان بود. نمونه گیری با استفاده از روش در دسترس و گلوله برفی انجام شد و با 15 نفر، اشباع نظری به دست آمد. تحلیل داده ها بر اساس روش داده بنیاد و به صورت دستی صورت گرفت.

یافته های پژوهش: 

بر اساس یافته های پژوهش، 12 مقوله و 24 زیرمقوله در زمینه توانمندسازی کارکنان سازمان بهزیستی شناسایی گردید که مقوله ها عبارت اند از: مهارت های فردی، مهارت های گروهی و مدیریت (شرایط علی)، اخلاق، ارتباطات (شرایط زمینه ای)، دانش و ارتقای محیط کاری (شرایط مداخله گر)، توانمندی مدیریتی، توانمندی اخلاقی، توانمندی ارتباطی (راهبردها)، ارتقای خدمت به کارکنان و استفاده از ظرفیت های بالقوه کارکنان (پیامدها)..

بحث و نتیجه گیری

توجه به مهارت ها و مدیریت در سطح فردی و گروهی امکان توانمندسازی را در دستگاه بهزیستی برای شاغلان ایجاد می کند. توجه لازم به دانش و محیط از سویی و راهبرهای مدیریت و ارتباط از سوی دیگر، بستر و شرایط لازمی را برای رشد کارکنان فراهم می آورد. سازمان بهزیستی زمانی پیامد موثر توانمندسازی را خواهد دید که از کارکنان خود و ظرفیت های بالقوه آنان استفاده کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p2664682 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!