طراحی مدل رهبری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان لرستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

افزایش سلامت کارکنان یکی از راه های مقابله با مشکلات سازمان‏ها می باشد که سازمان ها در حال جستجو و کنکاش این موضوع می باشند. رهبری سلامت یکی از نکات کلیدی توسعه و سلامت کارکنان است. افرادی که در این جایگاه قرار می‏گیرند می‏توانند منشا بسیاری از تغییرات باشند پس درک رهبری سلامت در محیط پیچیده با جهت ‏گیری حفظ فرهنگ حول محور سلامت کارکنان از نظر جسمی و روانی از میزان اهمیت بسزایی برخوردار است. از آنجا که تاکنون مدل مشخصی برای رهبری سلامت تدوین نشده است، هدف اصلی پژوهش حاضر ارایه به اشتراک گذاشتن یک نمای کلی از ایده پردازی، مفهوم سازی مدل رهبری سلامت با روش آمیخته اکتشافی،کیفی تحلیل مضمون برای سلامت کارکنان است.

روش پژوهش:

 جامعه آماری این پژوهش از خبرگان کلیدی و مطلع و دانشگاه علوم پزشکی خدمات بهداشتی و درمانی استان لرستان بوده و تا هنگام شناسایی و توصیف ابعاد و عناصر با رویکرد کیفی و با روش کیفی تحلیل مضمون و حصول اشباع نظری استمرار یافته و تدوین شده است. داده ها از طریق مصاحبه‏های مکتوب با انتخاب 16 نفر از خبرگان گردآوری و با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته است. برای محاسبه پایایی، کدگذاری با مطالعه سطر به سطر مصاحبه ‏ها به صورت دستی در دو مرحله انجام گرفت و در نهایت با تحلیل شبکه مضامین و روش کدگذاری سه مرحله ای مورد تحلیل قرا رگرفت و اثر گذاری در ابعاد و عناصرمضمون اصلی سازمان دهنده دسته‏ بندی، خلاصه و شکل گرفتند.

یافته ها

پس از انجام مراحل سه‏گانه، کدگذاری و تحلیل داده‏های مصاحبه تعداد 54 مضمون پایه استخراج شد و تعداد 35 مضمون سازمان دهنده و در نهایت تعداد 6 مضمون فراگیر بودند شناسایی و استخراج شدند. یافته ‏های تجربی حاصل از این پژوهش بر اساس نتایج حاصله نشان می‏دهد رهبری سلامت، موجب افزایش بهزیستی و سلامت جسمانی کارکنان می‏شود و مزایای مداخلات موجب حفظ منابع انسانی سازمان‏ها می‏شود. مدل استخراج شده با ابعاد و عناصر کلیدی رهبر، موقعیت و پیروان، مکانیسم، پیشایندها و پسایندها دارای مقوله ‏های تم به عنوان مدل رهبری سلامت پیشنهادی به رهبران و تحقیقات آتی برای سلامت کارکنان ارایه شد.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مجموعه‏ای از رفتارهای فردی، سازمانی شناسایی شده می‏تواند مدل مفهوم‏ سازی رهبری سلامت را به طور منحصر بفردی قادر به هدایت مدیران و سیاست گذاران به سمت پسایندهای بهزیستی و سلامت و فرصتی را ایجاد کند که منجر به تحقق بستر تجربی عملکرد جدیدی برای مجموعه تحت رهبری سلامت آینده سازمان‏ها را فراهم می‏نماید. این مطالعه برای اولین بار در ایران نیاز به ارایه تحلیل موضوعی برای سلامت کارکنان به عنوان بخش عمده سرمایه انسانی را برجسته کرده ‏است.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p2664946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!