پیش بینی اثر تغییر اقلیم بر پراکنش ماهی غیربومی آمورچه،Pseudorasbora parva (Temminck & Schlegel, 1846) در رودخانه های حوضه جنوبی دریای خزر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کاهش تنوع زیستی و تاثیرات سوء آن بر گونه های گیاهی و جانوری یکی از تبعات افزایش دمای کره زمین است. در این میان، انتشار گسترده گونه های غیربومی علاوه بر تاثیرات منفی ذاتی بر سایر گونه ها و اکوسیستم ها، ممکن است در آینده به علت تغییرات اقلیم تهدید مضاعف و جدی تری بر تنوع زیستی باشند. برای این منظور، آگاهی از وضعیت پراکنش این گونه ها در آینده می تواند در حفاظت از تنوع زیستی موثر باشد. در مطالعه حاضر، پراکنش ماهی غیربومی آمورچه (Pseudorasbora parva) در دو سناریوی خوش بینانه و بدبینانه در سال های 2050 و 2080 با استفاده از مدل مکسنت پیش بینی شده است. نتایج نشان داد که عملکرد مدل در پیش بینی پراکنش گونه براساس معیار (Area Under the Curve, AUC) عالی (0/988) بوده است. بعلاوه، با توجه به نتایج مدل سازی پیش بینی شده است که پراکنش گونه در هر دوسال و سناریوهای خوش بینانه و بدبینانه، بصورت قابل توجهی افزایش (بیشتر از 100 درصد) پیدا خواهد کرد. بر اساس نتایج مطالعه حاضر، گسترش قابل توجه ماهی آمورچه در آینده و اثرات بالقوه آن بر سایر گونه ها و تنوع زیستی، باید بیشتر مورد توجه مدیران و تصمیم گیران قرار گرفته و برنامه ریزی های لازم جهت مدیریت اثرات نامطلوب این گونه بر محیط زیست انجام پذیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2665481 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!