بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با آگاهی از حقوق شهروندی با تاکید بر نقش میانجی سرمایه سیاسی و سرمایه اقتصادی (مورد مطالعه: شهروندان شهر اهواز)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

آگاهی از حقوق و وظایف شهروندی و مشارکت فعال شهروندان در امور جامعه از مباحث چالش برانگیز است. پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و آگاهی از حقوق شهروندی در بین شهروندان شهر اهواز می پردازد. روش تحقیق از نوع آمیخته «کمی از نوع توصیفی پیمایشی و کیفی از نوع زمینه ای با مصاحبه عمیق» می باشد در بخش کیفی از روش داده بنیاد برای نظریه‏سازی از داده‏ها بر اساس بنیان‏های تفسیری برساختی بهره گیری شده است. جامعه آماری مورد مطالعه تمامی شهروندان 20 تا 65 سال ساکن شهر اهواز بودند که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 526 نفر از این شهروندان به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این مطالعه برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه عمیق، پرسشنامه های محقق ساخته آگاهی از حقوق شهروندی، سرمایه اجتماعی، سرمایه سیاسی، سرمایه اقتصادی و جمعیت شناختی استفاده شد. جهت تحلیل داده های کیفی از نرم افزار Atlas.ti و تحلیل داده ‏های کمی از نرم افزار SPSS و  AMOS استفاده شد. یافته های پژوهش بیانگر آن است که بین سرمایه اجتماعی، سرمایه سیاسی و سرمایه اقتصادی و آگاهی از حقوق شهروندی رابطه و تاثیر معناداری وجود دارد. بطور کلی روابط معناداری بین متغیرهای پژوهش بدست آمد و مدل پژوهش مورد تایید قرار گرفت. به نظر می رسد میزان آگاهی از حقوق شهروندی با توجه به رابطه معنادار با سرمایه اجتماعی، سرمایه سیاسی و سرمایه اقتصادی، به عنوان متغیری مهم و تاثیرگذار می تواند زمینه رفاه و توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه هدف را فراهم سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
251 تا 288
لینک کوتاه:
magiran.com/p2665784 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!