بررسی میزان آگاهی های کلی مراجعین به دانشکده دندانپزشکی درباره بیماری ایدز مشهد

چکیده:
مقدمهاین پژوهش، یک مطالعه مقطعی – توصیفی است که هدف از آن بررسی میزان آگاهی مراجعین به کلینیک دانشکده دندانپزشکی مشهد درباره بیماری ایدز می باشد.
مواد و روش هاابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد شده مشتمل بر دو بخش است که بخش اول مربوط به اطلاعات فردی و بخش دوم حاوی 24 سوال درباره ماهیت، ابزار تشخیصی، روش های انتقال و نحوه نگرش به بیماری ایدز بود. در این مطالعه که در آن 300 نفر از مراجعین به صورت تصادفی مورد پرسشگری قرار گرفتند که از این تعداد 40% مرد و 60% زن بودند. از آزمونهای «کای اسکوئر» «آلفای کرانباخ» «تی تست» و «آنالیز واریانس» جهت تجزیه و تحلیل داده ها و نتایج حاصل استفاده شد.
یافته هاارزیابی اطلاعات حاصله نشان داد که میانگین سنی افراد شرکت کننده 04/32 سال، بیشترین پاسخ دهندگان در سطح تحصیلی دیپلم و فوق دیپلم و 7/93% ساکن شهر بودند. میانگین نمره کل به دست آمده در این تحقیق 6/4±57/14 از نمره کل 24 مربوط به 24 سوال مطرح شده و کمترین سطح آگاهی و پائین ترین نگرش مربوط به ساکنین روستا بود. بین سطح آگاهی کلی و جنسیت افراد رابطه آماری معنی دار وجود نداشت در حالیکه رابطه بین میزان آگاهی و وضعیت تاهل، سن، سطح تحصیلات، شغل و محل سکونت به لحاظ آماری معنی دار است.3/75% افراد تحت مطالعه خواهان انجام آزمایش ایدز قبل از درمانهای دندانپزشکی برای تمامی مراجعین بودند.
نتیجه گیریطبق یافته های این تحقیق، آموزش جدی تر درباره ایدز بویژه در گروه های روستایی باید مورد توجه قرار گرفته و کوشش شود که نگرش منفی و کاذب نسبت به ایدز از میان برود.
زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 150
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p266607 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!