بررسی رابطه بین برنامه ریزی راهبردی و کتابداری مبتنی بر شواهد از دیدگاه مدیران و کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف‍ پژوهش:

 هدف این پژوهش تعیین رابطه برنامه‍ ریزی راهبردی با کتابداری مبتنی بر شواهد از دیدگاه مدیران و کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر کرمانشاه است.

روش‍ شناسی: 

پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی-توصیفی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کتابداران کتابخانه‍ های دانشگاهی شهر کرمانشاه تشکیل می‍دهند که درمجموع 75 نفر هستند. حجم نمونه با استفاده از جدول نمونه‍گیری مورگان 63 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده‍ها شامل دو پرسشنامه برنامه‍ ریزی راهبردی و کتابداری مبتنی بر شواهد است. در بخش آمار توصیفی از شاخص‍ های آماری نظیر: میانگین، مد (نما)، انحراف استاندارد، فراوانی و درصد فراوانی و همچنین در بخش تحلیل استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون، با استفاده از ویرایش 22 نرم افزار اس‍پی‍اس‍اس انجام شده است.

یافته‍ ها:

 یافته های پژوهش نشان داد وضعیت برنامه‍ ریزی راهبردی کتابخانه‍ های دانشگاهی و وضعیت کتابداری مبتنی ‍بر شواهد مدیران و کتابداران کتابخانه‍ های دانشگاهی شهر کرمانشاه، در سطح نسبتا ضعیفی است، همچنین در رابطه باهدف اصلی پژوهش نیز مشخص شد که بین برنامه‍ ریزی راهبردی و کتابداری مبتنی بر شواهد رابطه وجود دارد و مقدار این رابطه برابر است با 525/0=r، همچنین از بین مولفه‍ های کتابداری مبتنی بر شواهد، برنامه‍ ریزی راهبردی بیشترین رابطه را با ارزیابی نتایج با ضریب همبستگی 536/0 و کم‍ترین رابطه را با ارزیابی شواهد با ضریب همبستگی 278/0 دارد.

نتیجه‍ گیری: 

کتابخانه‍ های دانشگاهی نسبت به اجرای برنامه‍ ریزی راهبردی و به کارگیری کتابداری مبتنی بر شواهد عملکرد ضعیفی دارند، افزون بر این کتابداری مبتنی بر شواهد با داشتن رویکرد اطلاع‍ جویی و گسترش دانش و برخوردار بودن از چارچوبی دقیق و تنظیم شده در پنج‍ مرحله‍ تدوین سوال، کسب شواهد، ارزیابی شواهد، به‍ کارگیری شواهد و ارزیابی اثربخشی طرح عملیاتی، ظرفیت بالایی در اجرای فرایند برنامه‍ ریزی راهبردی دارد. پنج مرحله‍ی ذکرشده در کتابداری مبتنی بر شواهد درواقع بسترهای مناسب و لازم را برای اجرای هرچه بهتر برنامه‍ ریزی راهبردی فراهم می‍آورد. فرایند برنامه‍ ریزی راهبردی نیز به منظور شناخت مسایل، تعیین اهداف، اتخاذ راهبرد و پیش‍بینی نتایج به رویکردهایی جهت گردآوری اطلاعات، تجزیه وتحلیل انتقادی و سازمان دهی اطلاعات نیاز پیدا می‍کند‍، بنابراین کتابداری مبتنی بر شواهد با سرمایه‍ دانشی گردآوری شده خود می‍تواند کانون توجه برنامه ریزی راهبردی قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
157 تا 187
لینک کوتاه:
magiran.com/p2666566 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!