تاثیر ترور شهید قاسم سلیمانی بر قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
یکی از اهداف آمریکا برای ترور شهید سلیمانی پایان دادن به نفوذ و قدرت منطقه ای ایران بود. اکنون و پس از گذشت سه سال از ترور ایشان، این سوال مطرح است که شهادت حاج قاسم سلیمانی چه تاثیری در میزان نفوذ و قدرت منطقه ای ایران برجای گذاشته است؟ فرضیه پژوهش این است که با ترور شهید سلیمانی تغییری در قدرت منطقه ای ایران ایجاد نشده است.روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر بر اساس روش مقایسه ای- تحلیلی و نظریه ساختار- کارگزار انجام شده است.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان دادند که برخلاف انتظار مقامات آمریکایی ترور شهید سلیمانی به قدرت و نفوذ منطقه ای ایران پایان نبخشیده است. ایران همچنان در سوریه، یمن و عراق حضور فعال دارد. در سوریه بشاراسد روند تنش زدایی با دولت های عرب منطقه را آغاز نموده و با مشارکت ایران روند بازسازی شهرها را پیگیری می کند. در یمن هر دو طرف منازعه- انصارالله و عربستان- بر سر آتش بس موقت توافق کرده اند و زمینه برای گفتگوهای سیاسی در حال آماده شدن است. در عراق نیز با کنار رفتن دولت ضدایرانی مصطفی الکاظمی و تشکیل دولت شیاع السودانی فضا برای کنشگری ایران بیشتر شده است.
نتیجه گیری
قدرت منطقه ای ایران برخاسته از شبکه قدرت و ارتباطات گسترده و پیچیده آن در خاورمیانه است. این شبکه به هیچ وجه متکی به فرد یا مقام خاصی در ایران و منطقه نیست و ساختارهای این شبکه به نحوی طراحی شده اند که با تغییر و برکناری مدیران نیز قادر به تداوم فعالیت و اثربخشی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p2666792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!