تاثیر حجامت بر احکام عبادی از دیدگاه مذاهب اسلامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 بهداشت و سلامتی جسم در راستای حفظ جان یکی از نیازهای فطری و طبیعی انسان و از مقاصد شریعت و جزو ضروریات پنج گانه در فقه به شمار می آید و در آموزه های دینی استفاده از روش های درمانی برای تحقق این هدف تاکید شده است. حجامت از روش های درمانی باستانی است که در آن با استفاده از به جریان انداختن خون (حجامت خشک) یا خارج کردن آن از طریق خراش های سطحی پوستی (حجامت تر) به بهبود یا تسکین دردهای جسمی کمک می کنند. این روش درمانی قبل از اسلام رواج داشته و در اسلام نیز مورد تایید و تاکید قرار گرفته است. با توجه به اینکه خون در فقه اسلامی نجس به شمار می رود، یکی از مباحث مورد اختلاف فقیهان، تاثیر خارج شدن خون بر احکام طهارت، روزه یا حج است که استقراء و ارزیابی دلایل موافقان و مخالفان در این زمینه می تواند زمینه را برای ترجیح دیدگاه صواب فراهم آورد.

مواد و روش ها

 پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی از نوع تحلیل محتوا در تلاش است با واکاوی تطبیقی متون فقهی مذاهب اسلامی تاثیر حجامت را در حوزه مسایل عبادی از قبیل طهارت (غسل و وضو)، روزه و احرام بررسی نماید.

نتیجه گیری

 با جمع بندی دیدگاه های فقها و دلایل موافقان و مخالفان به نظر می رسد حجامت موجب غسل نمی گردد و از نواقض وضو و مبطلات روزه نیز به شمار نمی آید. با وجود اختلاف بر جواز حجامت برای محرم، به نظر می رسد منعی برای حجامت به ویژه در حالت ضرورت برای محرم وجود نداشته باشد؛ اما پرداخت فدیه واجب است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
4
لینک کوتاه:
magiran.com/p2667044 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!