تاثیر رسانه ها و عامل های موثر بر مشارکت بهره برداران طرح های آبخیزداری در شهرستان های تکاب و شاهین دژ استان آذربایجان غربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه وهدف

عامل اصلی نابودی، فرسایش و تغییر منابع طبیعی، آگاهی نداشتن بهره برداران از اهمیت این منابع است. بنابراین باید برنامه های توسعه ی روستایی را برای حفظ و احیاء منابع طبیعی، از تولید محوری به سوی مدیریت مشارکتی روستاییان سوق داد. برای اصلاح و تغییر رفتاری یکی از عامل های اصلی، تغییر باور جامعه ی روستایی است، زیرا بیشتر آحاد مردم بر این باورند که حفظ و مراقبت از منابع طبیعی کشور جزو وظایف و اختیارهای حاکمیتی است. در حالی که بررسی ها نشان داده است که افزون بر این که برخی از مداخله های حاکمیتی در این راستا کارآمد نبوده، بلکه پاره ای از اقدام ها در جهت نابودی این منابع بوده است. از آنجایی که توسعه ی منابع انسانی از اصل های اولیه ی مدیریت مشارکتی به شمار می رود، و مدیریت مشارکتی در جامعه های روستایی در سطح مطلوب و اثر گذار زمانی اجرا می شود که بتوان با توسعه ی آموزش، شکاف بین نسل گذشته و جوان روستایی را در زمینه ی داشتن آگاهی و رفتار مناسب با منابع طبیعی و نحوه ی اجرای مدیریت مشارکتی از بین برد. اولین گام، توسعه و ارتقاء آگاهی و دانش منابع انسانی از روش آموزش با هدف تغییر در رفتار، بینش و مهارت های فردی است. از این رو با توجه به محدودیت های موجود در زیرساخت های روستایی و دسترسی اندک روستاها به امکانات آموزشی و ارتباطی روز، انتقال اطلاعات، دانش و مهارت به روستاییان با استفاده از رسانه ها به ویژه رسانه های آموزشی- ترویجی، یکی از مهم ترین اقدام های توسعه ای در این زمینه است.

مواد و روش ها

در این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی و اسنادی اندازه ی مشارکت ساکنان آبخیز های استان آذربایجان غربی (تکاب و شاهین دژ) در طرح های آبخیزداری بررسی شد و مهم ترین عامل های تاثیرگذار بر آن مشخص شد. نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد و ابزار اصلی جمع آوری داده ها، پرسش نامه بود. روایی صوری پرسش نامه به وسیله ی متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی و کارشناسان آبخیزداری تایید شد و پایایی آن با استفاده از آلفای کرون باخ 82% برآورد شد.

نتایج و بحث

تجزیه و تحلیل وایازی (رگرسیون) چند متغیره با روش توام نشان داد که درآمد، تحصیلات و اندازه ی استفاده از رسانه ها، مهم ترین عامل های اثرگذار در مشارکت مردمی بود. همچنین تاثیر رسانه ها با اندازه ی مشارکت فعال بهره برداران در طرح های آبخیزداری رابطه ی مثبت و معنی داری داشت.

نتیجه گیری و پیشنهادها

براساس نتایج این پژوهش، استفاده از جوانان تحصیل کرده روستایی برای تولید، نشر یا استفاده از رسانه ها می تواند کمک قابل توجهی به افزایش مشارکت روستاییان در طرح های آبخیزداری داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2667741 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!