بررسی مرگهای به دنبال جراحی های اورچانس و انتخابی (الکتیو) ارجاع شده به سازمان پزشکی قانونی کشور در سالهای 1381-1380

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از وظایف پزشکی قانونی، بررسی مرگهای حین عمل جراحی یا مدت کوتاهی پس از آن و یا در حین اعمال تشخیصی تهاجمی یا بیهوشی است.
روش ها
این مطالعه بر روی 400 متوفی که به دنبال جراحی (پس از معاینه و کالبدگشایی و آزمایشات سم شناسی) به سازمان پزشکی قانونی کشور ارجاع شده بودند انجام گرفت.
یافته ها
بیشتر مرگها (21%) در گروه سنی 29-20 سال و در مردان (84%) رخ داده بود. خونریزی زیر سخت شامه (34.8%) شایعترین علت عمل جراحی بود و خونریزی اپیدورال (11.8%)، پارگی کبد و احشای داخل شکمی و پارگی روده در ردیف های بعدی قرار داشتند. در 91.8% موارد، فوت به دنبال اعمال جراحی اورژانس و در 8.2 درصد به دنبال اعمال جراحی انتخابی (الکتیو) رخ داده بود. بیشترین فراوانی فوت در جراحی های اورژانس مغز و اعصاب (58%) و جراحی های عمومی (33.6%) بود. بیشترین فراوانی فوت در جراحی های انتخابی مغز و اعصاب (45.5%) و جراحی های ارتوپدی (30.3%) بود. بیشترین موارد مرگ در موارد اورژانس و انتخابی به ترتیب در 68.9 درصد و 60.6 درصد موارد در مراکز درمانی دولتی به وقوع پیوسته بود. در این مطالعه تنها 14 مورد (3.5%) فوت حین عمل جراحی رخ داده بود. در 84.3% مورد فوت به دنبال صدمات اجسام سخت، 5.5% به دنبال صدمات اجسام تیز و برنده و 10.2% به دنبال بیماری اولیه رخ داده بود. در مجموع شایعترین علت مرگ ضربه مغزی به دنبال صدمات اجسام سخت بود (49%).
نتیجه گیری
در این مطالعه علت اصلی عمل جراحی، خونریزی بین پرده های مغزی بود (44.6%)، اما در مطالعات مشابه خارجی بیشترین علت عمل جراحی، بیماری های دستگاه گوارش و بیماری های قلبی و عروقی بود که احتمالا بالا بودن آمار تصادفات در ایران در این اختلاف موثر است. در این مطالعه فقط در 9 درصد موارد، علت فوت عوامل جراحی و بیهوشی بود در حالیکه در مطالعات مشابه خارجی در 29.2 درصد موارد، مرگ به علت عوامل جراحی و بیهوشی رخ داده بود. این مساله می تواند به علت عدم ارجاع متوفی برای اتوپسی و بررسی های بیشتر باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
191 تا 195
لینک کوتاه:
magiran.com/p266798 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!