نیاز سنجی آموزشی کارکنان رسته بهداشت و درمان یک سازمان نظامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نیازسنجی آموزشی نیروهای انسانی و برنامه ریزی به منظور آموزش ضمن خدمت کارکنان یکی از الزامات هر سازمان محسوب می شود. این مطالعه با هدف تعیین نیاز های آموزشی کارکنان رسته بهداشت و درمان یک سازمان نظامی انجام گرفت.

روش ها

این پژوهش کاربردی از نوع مطالعه توصیفی که به روش ترکیبی(کیفی-کمی) انجام شد. در مرحله کیفی داده های مورد نیاز به عنوان یک مطالعه نیاز سنجی با تحلیل محتوای کیفی اسناد سازمانی و تکنیک دلفی با مشارکت 20 نفر از خبرگان دانشگاه و مسیولین ستادی بصورت نمونه گیری هدفمند به دست آمد. جامعه آماری در فاز کمی شامل: مدیران و کارشناسان صفی بودند که تعداد 100 نفر نمونه به روش هدفمند انتخاب شدند. در فاز کمی به روش پیمایشی با پرسشنامه های محقق ساخته که روایی و پایایی آن سنجیده شده بود؛ نیازهای آموزشی کارکنان رسته بهداشت و درمان تعیین و اولویت بندی شد. داده های جمع آوری شده در فاز کیفی و دلفی با استفاده از روش تحلیل محتوا و در فاز کمی با آمار توصیفی و نرم افزار SPSS  تحلیل شدند.

نتایج

در این مطالعه تعداد 73 نیاز آموزشی کارکنان در 5 حیطه بهداشت، پرستاری، پزشکی، دارو و تجهیزات پزشکی و مدیریت در قالب مهارتهای حرفه ای و طب نظامی به ترتیب 22، 16، 15، 5 و 15 عنوان آموزشی احصاء شد. با توجه به اولویت بندی نیازهای کارکنان رسته بهداشت و درمان سازمان مورد مطالعه، در هر حیطه تخصصی اکثر عناوین آموزشی از امتیاز میانگین بالای 3 (از امتیاز 1تا 5) برخوردار بودند.

بحث و نتیجه گیری

نیازهای آموزشی کارکنان سیستم سلامت نظامی به مراتب دارای تنوع، گستردگی و پیچیدگی بوده و دارای ویژگیهای خاص می باشند. این نیازهای آموزشی بطور مداوم نیاز به پاسخگویی داشته و لازم است با توجه به تحولات روز افزون دانش و فن آوری ها در علوم و فنون نظامی، رویکردهای آینده و همچنین نیاز های جدید پیش آمده در رابطه با نوع نبردها، آسیب های جنگ افزار ها، توانمندی های دانشی و مهارتی کارکنان به روز و ارتقاء داده شود

زبان:
فارسی
صفحات:
4 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2668062 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!