شناسایی و اولویت بندی آسیب های شغلی کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اورژانس پیش بیمارستانی یکی از مهم ترین و حیاتی ترین بخش های سیستم سلامت می باشد و کارکنان آن اولین افرادی هستند که در شرایط اضطراری از جمله سوانح جاده ای و بلایای طبیعی بر بالین بیمار حاضر می شوند و علی رغم ایفای نقش اساسی در لحظات حساس، آسیب ها و استرس شغلی بالایی را تجربه می کنند. این مطالعه با هدف شناسایی و اولویت بندی آسیب های شغلی نیروهای اورژانس پیش بیمارستانی در مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان سمنان انجام شد.

روش بررسی

مطالعه حاضر از نوع ترکیبی در دو فاز کیفی و کمی در سال 1396 انجام شد. جامعه پژوهش را 20 نفر از صاحب نظران و کارشناسان خبره در مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان سمنان تشکیل دادند. روش نمونه گیری بصورت هدفمند بود. برای جمع آوری داده های کیفی و مشخص کردن متغیرهای مطالعه، از روش مرور متون و تکنیک دلفی و در فاز کمی از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از  SPSS21.0 و نرم افزار 11 Expert Choice استفاده گردید.

یافته ها

بر اساس مرور متون و تکنیک دلفی، آسیب های شغلی نیروهای اورژانس پیش بیمارستانی در 4 گروه جسمی، روحی، خانوادگی و شغلی تقسیم بندی شدند. براساس فرآیند تحلیل سلسله مراتبی عوامل روحی، جسمی، خانوادگی و شغلی با وزن های 540/0، 176/0، 172/0 و 112/0 به ترتیب اولویت های اول تا چهارم را کسب نمودند.

نتیجه گیری

با توجه به اجتناب ناپذیر بودن عوامل استرس زا در کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی، کاهش عوامل ایجاد کننده آسیب های روحی از قبیل کم کردن ساعات کاری، تعدیل شیفت های شب و عصر و برگزاری برنامه های رفاهی بصورت تیمی و همچنین بکارگیری اقدامات احتیاطی در جهت کاهش آسیب های جسمی، ساماندهی مجدد ساختار استخدامی و تصویب قوانین حمایتی مناسب می تواند از بروز آسیب ها بکاهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2668065 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!