بررسی اختلالات اسکلتی عضلانی و ارتباط آن با شرایط ارگونومیکی محیط کار در پرسنل شناورهای کوچک دریایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ملزومات یگانهای دریایی نیروهای مسلح شامل انواع قایقها، ناوها و شناورهای بزرگ و کوچک می باشند که به طور گسترده در عملیات آموزشی و دفاعی فعالیت دارند. هدف از انجام این مطالعه بررسی مشکلات ارگونومیک و عدم تناسب محیط کار با شرایط جسمانی پرسنل شاغل در شناورهای کوچک نیروهای مسلح و ارایه روش های کنترلی و بهینه سازی بود.

روش کار

در این مطالعه 48 نفر از کارکنان یگانهای شناوری شاغل بر روی شناورهای کوچک دریایی به صورت تصادفی از بین کارکنان منطقه دریایی بوشهر  وبندر عباس مورد بررسی قرار گرفتند. جنبه های ارگونومیک اجزای مختلف شناور و تعیین میزان انطباق و عدم انطباق اجزا با مشخصات فردی مورد بررسی قرار گرفت. مشکلات عضلانی اسکلتی مرتبط با کار و میزان اختلالات با استفاده از معاینات توسط پزشک طب کار و پرسشنامه های استاندارد Nordic مورد ارزیابی قرار گرفتند.

نتایج

 میانگین سنی کارکنان مورد مطالعه برابر با (55/7 =SD) 3/25 سال می باشد و گروه سنی کمتر از 30 سال با 35 نفر(73%) دارای بیشترین فراوانی بود و مابقی (13 نفر) در گروه بالای سی سال قرار داشتند. میانگین قد افراد 1/174 سانتیمتر و میانگین وزن آنها 3/71 کیلو گرم بود. نتایج ارزیابی ارگونومیک با روش QEC نشان داد که اکثر پرسنل شناوری در محدود ریسک بالا برای ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی قرار دارند. با توجه به نتایج بدست آمده از پرسشنامه نوردیک که وجود اختلالات اسکلتی عضلانی توسط خود فرد بیان شده است تعداد 38 نفر (79%) از کارکنان دارای اختلالات اسکلتی عضلانی می باشند و 10 نفر (21%) هیچگونه عارضه ای ندارند.

بحث و نتیجه گیری

مشاغل شناوری به ویژه در شناورهای کوچک نظامی عوامل ارگونومی نامناسب باعث ایجاد آسیب و صدمه به پرسنل این شناورها می شوند و این افراد در سطح ریسک بالا برای ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی قرار دارند. ساعتهای کار طولانی و دور بودن از امکانات رفاهی در هنگام گشتهای دریایی از دیگر مشکلات کارکنان این شناورها می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2668066 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!