نقش کورتکس مغز، آگاهی از وضعیت بدن و تاثیر روش های اصلاحی بر پایه آن ها در اصلاح وضعیت بدنی: مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

امروزه با تغییر سبک زندگی، شاهد افزایش ناهنجاری های اسکلتی عضلانی غیرساختاری هستیم. ازاین رو، از روش های مختلفی جهت اصلاح این ناهنجاری ها استفاده می شود. روش هایی که ناهنجاری و اصلاح آن را موضعی می داند، تا آن هایی که با نگاه ویژه به مغز به اصلاح ناهنجاری پرداخته اند. درهرصورت درک صحیح علت و مکانیسم ایجاد ناهنجاری، در طراحی روش اصلاحی مناسب حایز اهمیت است. هدف از مطالعه حاضر بررسی مطالعاتی است که به نقش مغز در اصلاح این نوع از ناهنجاری ها پرداخته اند.

مواد و روش ها

مقالات منتشرشده در سال های 2005 تا 2020 جست وجو و بررسی شدند. در جست وجوی مقالات از موتورهای جست وجو گوگل اسکالر و آکادمیک سرچ و پایگاه های پابمد، اسکوپوس و وایلی استفاده شد. از میان 70 مقاله، 20 مقاله با معیارهای ورود و خروج انتخاب و موردمطالعه و بررسی کامل قرار گرفت.

یافته ها

در مطالعه حاضر تعداد 20 مقاله که عمدتا به نقش کورتکس مغز، تقویت ارادی کنترل عضلات و آگاهی از وضعیت بدن در اصلاح ناهنجاری های وضعیتی پرداخته بودند، موردمطالعه و بررسی قرار گرفتند. تعدادی از محققین با بررسی تصویر مغزی ساختار اسکلتی عضلانی ، رفتار عضلات و الگوی حرکتی افراد در حفظ وضعیت بدنی به این نتیجه رسیده اند که این دو بر هم تاثر متقابل دارند. همچنین گروه دیگری از محققین در مطالعات خود نقص عملکرد عضلات و به دنبال آن وضعیت بدنی ضعیف را بیش از همه مرتبط با نقص آگاهی از وضعیت بدن دانسته اند. در 6 مطالعه، خوداصلاحی وضعیت بدنی، تاثیر قابل توجهی بر اصلاح وضعیت ستون فقرات داشتند. در 2 مطالعه نیز تقویت آگاهی از وضعیت بدن را در اصلاح وضعیت بدن و حفظ آن موثر دانسته اند و در یک مطالعه تغییرات نقشه قشر حرکتی مغز و همراهی آن با اختلال در کنترل وضعیت بدنی ارتباط معناداری با بروز کمردرد در افراد دارای کمردرد راجعه داشته است.

نتیجه گیری

مطالعات اگرچه بر نقش کورتکس مغز و ارتباط تصویر اندام ها در مغز (آدمک حسی حرکتی) با اصلاح وضعیت بدنی اذعان کرده اند، اما درخصوص روش های بهبود این تصویر و تاثیر آن بر اصلاح ناهنجاری های وضعیتی ناکافی بوده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
630 تا 647
لینک کوتاه:
magiran.com/p2668153 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!