مقایسه میزان استقامت عضلات مرکزی و نوسان پاسچر در تکواندوکاران زن با و بدون لوردوز افزایش یافته کمری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

نوسان پاسچر، براساس تغییرات مرکز فشار بدن ارزیابی می شود و به طور مستقیم با کنترل و تعادل بدن در ارتباط است. عوامل متعددی در کنترل مناسب نوسان پاسچر و به تبع آن حفظ مناسب تعادل دخیل هستند که از مهم ترین آن ها می توان به ثبات ناحیه مرکزی بدن اشاره کرد. عضلات مرکزی ضعیف باعث وقفه در انتقال انرژی از تنه و اندام ها به یکدیگر شده که این امر به کاهش عملکرد ورزشی و افزایش احتمال آسیب منجر می شود. لوردوز افزایش یافته کمری از مواردی است که می تواند بر استقامت عضلات مرکزی بدن تاثیرگذار باشد. در برخی از رشته های ورزشی از جمله تکواندو این فاکتورها از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از انجام تحقیق حاضر پاسخ به این سوال بود که آیا تفاوتی در میزان نوسان پاسچر و استقامت عضلات مرکزی زنان تکواندوکاران با و بدون لوردوز افزایش یافته کمری وجود دارد یا خیر؟

مواد و روش ها

جامعه پژوهش حاضر زنان تکواندوکار باشگاهی ایران بودند که از این میان تعداد 60 زن تکواندوکار در سطح باشگاهی در قالب 2 گروه 30 نفری با لوردوز افزایش یافته کمری (سن=2/35±22/17، قد=3/95±166 و وزن=5/53±55/37) و بدون لوردوز افزایش یافته کمری (سن= 2/38±20/63، قد=4/23±165و وزن=4/91±53/70) به صورت هدفمند انتخاب شدند. نوسان پاسچر به وسیله دستگاه توزیع فشار به صورت تک پا و استقامت عضلات مرکزی به وسیله تست های ثبات مرکزی مک گیل اندازه گیری شد. از آزمون تی مستقل برای مقایسه نتایج استفاده شد و سطح معناداری هم در سراسر تحقیق در سطح 95 درصد با آلفای کوچک تر یا مساوی با 0/05 در نظرگرفته شد.

یافته ها

نتایج آزمون تی مستقل نشان داد تنها در استقامت عضلات فلکسوری شکم بین 2 گروه تفاوت معنادار وجود دارد (0/013=P)، اما بین دیگر تست های استقامت عضلات مرکزی (0/05<P) و میزان نوسان پاسچر بر اساس 2 مولفه طول جابه جایی (0/30=P) و مساحت جابه جایی (0/16=P) در 2 گروه با و بدون لوردوز افزایش یافته کمری تفاوت معناداری وجود ندارد.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج این پژوهش، استقامت عضلات فلکسوری شکم در تکواندوکاران مبتلا به لوردوز افزایش یافته کمری دچار ضعف می شود. با توجه به این نکته که اختلالات اسکلتی عضلانی به مرور زمان ممکن است نواحی دیگری از بدن را تحت تاثیر قرار دهد، پیشنهاد می شود از تحقیقات بلند مدت و با روش پیگیری استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
716 تا 729
لینک کوتاه:
magiran.com/p2668159 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!