بررسی تاثیر درمان تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای مکرر بر حافظه فعال بیماران آلزایمر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

بیماری آلزایمر یک اختلال عصبی شایع است که در مراحل اولیه با از دست دادن خفیف حافظه شروع می شود و به سمت آسیب شدید عملکردهای اجرایی و شناختی گسترده پیش می رود. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر درمان تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای مکرر بر حافظه فعال بیماران آلزایمر بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه که به صورت نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون و پس آزمون انجام شد، از بین بیماران مبتلا به آلزایمر مراجعه کننده به کلینیک های نورولوژی در شهرستان یزد 30 نفر به صورت در دسترس در محدوده سنی 55 تا 75 سال انتخاب شدند که 15 نفر آن ها در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. امتیاز های آزمون حافظه فعال به وسیله آزمون چند محرک پیشین کامپیوتری، هم از نظر زمان پاسخ و هم از نظر درصد پاسخ صحیح، در 2 نوبت زمانی قبل از درمان و بعد از درمان مقایسه شدند. در گروه کنترل هر بیمار 10 جلسه تحریک ساختگی مغناطیسی مکرر مغز از روی جمجمه (20دقیقه) و در گروه آزمایش هر بیمار 10 جلسه تحریک مغناطیسی مکرر مغز از روی جمجمه (20دقیقه) با فرکانس 10 هرتز در قشر پیش پیشانی پشتی جانبی چپ دریافت کرد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس صورت گرفت. 

یافته ها

تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد امتیاز آزمون حافظه فعال در بیماران آلزایمر هم از نظر زمان پاسخ و هم از نظر درصد پاسخ صحیح در گروه آزمایش و بعد از دریافت تحریک مغناطیسی مکرر مغز در مقایسه با گروه کنترل با تحریک مغناطیسی مکرر مغز ساختگی به ترتیب به طور معناداری کاهش و افزایش پیدا کرده است (0/001=P).

نتیجه گیری

با توجه به نتایج این پژوهش به نظر می رسد تحریک مغناطیسی مکرر مغز از روی جمجمه در قشر پیش پیشانی پشتی جانبی باعث بهبودتوانایی حافظه فعال در بیماران آلزایمر می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
790 تا 801
لینک کوتاه:
magiran.com/p2668164 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!