اعتبارسنجی مدل توسعه رفتار شهروندی برند در کارکنان گردشگری پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

صنعت گردشگری پزشکی به عنوان یک صنعت خدماتی نیازمند اتخاذ تدابیری از جمله برندسازی برای جذب و حفظ گردشگران می باشد. این مطالعه با هدف بهبود برندسازی در مراکز درمانی فعال در گردشگری پزشکی، از طریق آزمون مدل توسعه رفتار شهروندی برند کارکنان احصا شده از یک پژوهش کیفی مبتنی بر روش داده بنیاد انجام شده است.

روش پژوهش:

 پژوهش حاضر از نوع میدانی - پیمایشی است. برای انجام این پژوهش نمونه ای 384 نفری از کارکنان در تماس با بیمار، 10 بیمارستان دارای بخش پذیرش بیماران بین الملل شهر تهران به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری گردید. پایایی پرسشنامه با شاخص آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، ارزیابی و روایی با استفاده از روایی محتوا و روایی سازه بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با مدل سازی معادلات ساختاری با کمک با نرم افزار SPSS 22 و Smart Pls 3 انجام شد.

یافته ها

تمام فرضیه های پژوهش شامل تاثیر مقوله های علی در سه بعد سازمان، کارمند و گردشگر بر رفتار شهروندی برند، تاثیرپذیری برنامه ریزی جامع بازاریابی و برندسازی از مقوله های مداخله گر و بسترساز به جز عدالت سازمانی و مسیولیت اجتماعی سازمان، تاثیرگذاری رفتار شهروندی برند بر برنامه ریزی جامع بازاریابی و برندسازی و در نهایت تاثیر رفتارشهروندی برند با میانجگری برنامه ریزی جامع بازاریابی و برندسازی بر پیامدهای مربوط به گردشگر، سازمان، کارمند و فرا سازمان تایید شد. همچنین ارزیابی قسمت ساختاری مدل و ارتباط بین سازه درونی و بیرونی، بیانگر برازش مطلوب مدل است.

نتیجه گیری

جلب حمایت کارکنان در جهت رفتارهای فرانقشی تقویت کننده هویت برند و بهره مندی از نتایج مثبت سازمانی و فراسازمانی آن مستلزم توجه مدیران و مسیولین ذی ربط به عوامل گوناگون سازمانی، مدیریتی، فردی و غیره می باشد. همچنین ایجاد برندی قدرتمند در مراکز درمانی نیازمند برنامه ریزی جامع برای افزایش مشارکت کارکنان این مراکز می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
276 تا 292
لینک کوتاه:
magiran.com/p2669046 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!