رتبه بندی شایستگی های مدیران با روش ترکیبی دیمتل و تحلیل شبکه(مورد مطالعه: بیمارستان های دولتی استان یزد)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

موفقیت هر سازمانی بستگی به تخصص و شایستگی نیروی انسانی و به ویژه مدیران آن دارد. شایستگی به عنوان دانش و مهارت لازم برای انجام شغل تعریف می شود. هدف از پژوهش حاضر رتبه بندی شایستگی های مدیران بر اساس مدل شایستگی دولیویز و هیگز (2005) بود که با استفاده از فنون تصمیم گیری چند معیاره (روش ترکیبی دیمتل و تحلیل شبکه) در بیمارستان های دولتی استان یزد انجام شد.

روش پژوهش: 

این پژوهش از نظر رویکرد، استقرایی بوده و به روش کمی در سال های 1400 تا 1401 در بیمارستان های دولتی استان یزد انجام شد. در این پژوهش از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره که شامل روش ترکیبی دیمتل و تحلیل شبکه بود، استفاده گردید. جامعه آماری جمعی از خبرگان منابع انسانی و مدیران ارشد بیمارستان های دولتی استان یزد در نظر گرفته شدند. نمونه گیری ابتدا به صورت قضاوتی و سپس به شیوه گلوله برفی و از طریق معرفی خبرگان و بر اساس امکان دسترسی به آن ها انجام گرفت و تعداد 15 نفر از خبرگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. پس از استخراج داده ها از پرسش نامه های خبرگان و به منظور ارزیابی روابط موجود میان شاخص ها از روش دیمتل استفاده شد.

یافته ها

در پژوهش حاضر با توجه به نظر خبرگان، مدل شایستگی دولیویز و هیگز (2005) در نظر گرفته شد که شامل 3 بعد مدیریتی، شخصی و فکری بود. بعد شایستگی مدیریتی شامل مولفه های موفقیت، توانمند سازی، توسعه، ارتباط گیرا و موثر، مدیریت منابع، بعد شایستگی فکری شامل مولفه های قضاوت و تحلیل انتقادی، چشم انداز و آینده نگری و دیدگاه‏های استراتژیک و بعد شایستگی شخصی شامل مولفه های خودآگاهی، تاب‏آوری احساسی، درک شهودی، حساسیت بین فردی، نفوذ، انگیزه و وجدان می باشند. بر اساس نتایج حاصل از سوپر ماتریس تحلیل شبکه ای، وزن های شایستگی به ترتیب اولویت عبارت بودند از شایستگی مدیریتی، فکری و شخصی. در شایستگی مدیریتی، مولفه مدیریت منابع، در شایستگی شخصی، مولفه نفوذ و در شایستگی فکری، مولفه آینده نگری و چشم انداز از اهمیت بیشتری برخوردار بودند.

نتیجه گیری

مدیران بیمارستان ها به منظور موفقیت هرچه بیشتر در دستیابی به اهداف و چشم انداز آینده باید در راستای تقویت شایستگی های خود تلاش کنند؛ زیرا بهبود شایستگی مدیران، به آن ها در به کارگیری موثر منابع، پاسخگویی بهتر به مراجعان و دستیابی به اهداف، مطابق با استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان های دولتی استان یزد یاری می رساند.

زبان:
فارسی
صفحات:
293 تا 308
لینک کوتاه:
magiran.com/p2669047 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!