طراحی و اعتبارسنجی مقیاس شایستگی های رهبری در پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شایستگی های رهبری در پزشکی از عوامل کلیدی در ارتقا عملکرد پزشکان و نظام سلامت است. هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی مقیاس شایستگی های رهبری در پزشکی بوده است.

روش پژوهش: 

پژوهش ترکیبی حاضر با رویکرد کیفی-کمی انجام یافته است. نمونه پژوهش، در مرحله کیفی 12 نفر از مدیران پزشک و 15 نفر در مرحله ارزیابی روایی محتوایی با روش نمونه گیری هدفمند بوده، در مرحله اجرای مقدماتی پرسشنامه با روش نمونه گیری در دسترس 35 نفر و در مرحله اجرای اصلی پرسشنامه با روش تصادفی طبقه ای نسبی 306 نفر دانشجو، عضو هیات علمی و مدیر دانش آموخته پزشکی انتخاب شده است. گردآوری داده های کیفی با مصاحبه نیمه ساختاریافته و داده های کمی با پرسشنامه انجام شده است. برای تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل استربرگ و برای ارزیابی روایی سازه از تحلیل عاملی تاییدی با نرم افزار Smart-PLS3 استفاده شده است. برای ارزیابی اعتبار داده های کمی از شاخص روایی محتوایی، نسبت روایی محتوایی، ضریب آلفای کرونباخ، روایی همگرا و شاخص های برازش مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. برای ارزیابی اعتبار داده های کیفی پژوهش از معیارهای قابل قبول بودن، انتقال پذیری، قابلیت اطمینان و تاییدپذیری با استفاده از تثلیث استفاده شده است.

یافته ها

شایستگی ها و سنجه های پرسشنامه از طریق کدگذاری متون مصاحبه ها در 17 شایستگی و 123 مفهوم استخراج و در 101 گویه به پرسشنامه تبدیل شد. روایی محتوایی 100 گویه معتبر بوده است. نتایج تحلیل عاملی نشان داد بار عاملی 99 گویه معتبر می باشد و مولفه های 17 گانه، سازه شایستگی های رهبری را تبیین می کنند. بر اساس شاخص های برازش مدل، مقیاس سنجش شایستگی های رهبری در پزشکی در 17 مولفه و 99 گویه معتبر می باشد. این مولفه ها شامل ادراک و مدیریت برداشت، اخلاق حرفه ای، مدیریت تعارض، حل مسیله، انضباط، سازمان غیررسمی، مهارت های ارتباط عمومی، مهارت روابط بین فردی، گوش دادن، مدیریت فرهنگی، فرهنگ حرفه ای، نوآوری و خلاقیت، انگیزش، هوش هیجانی، مدیریت تغییر، مدیریت احساس، مدیریت مشارکتی می باشند.

نتیجه گیری

توجه به برنامه درسی شایستگی های رهبری در آموزش های پزشکی و کاربرد این مقیاس، می تواند کیفیت رهبری در نظام سلامت را ارتقا دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
309 تا 325
لینک کوتاه:
magiran.com/p2669048 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!