مقایسه فراوانی عوارض جانبی واکسن های کووید-19 در مبتلایان به چاقی و اضافه وزن با افراد با وزن طبیعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اطلاعات در مورد بیخطری واکسن های کووید -19 در بیماران مبتال به چاقی یا دارای اضافه وزن محدود بوده و در چندین مطالعه با حجم نمونه کم در سراسر جهان انجام شده است. هدف از این مطالعه، بررسی و مقایسه فراوانی ع وارض جانبی پس از دوز اول و دوم سینوفارم و بوسترهای کووید-19 در مبتالیان به چاقی و اضافه وزن با افراد با وزن طبیعی بوده است.

روش

261 فرد دریافت کننده 3 دوز واکسن علیه کووید -19(دو دوز سینوفارم و بوستر سینوفارم یا پاستوکووک یا پاستوکووک پالس(وارد مطالعه شدند. مشخصات دموگرافیک افراد و عوارض جانبی واکسن از طریق مصاحبه تلفنی در روزهای 7 و 21 پس از هر دوز واکسن کووید -19 در پرسشنامه ثبت گردید. سپس فراوانی عوارض جانبی بین 3 گروه مورد مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج

از 261 فرد شرکت کننده، 59 نفر مبتال به چاقی (30 ≥ BMI) 96 نفر دارای اضافه وزن (9.29-25 = BMI)و 106 نفر دارای وزن نرمال (9.24-18=BMI) بودند. بروز کلی عوارض جانبی پس از هر سه دوز واکسن کووید-19 در افراد مبتال به چاقی بیشتر از افراد دارای اضافه وزن یا وزن نرمال بوده است. درد در محل تزریق فراوان ترین عارضه جانبی در طی هفت روز پس از دریافت بوستر در تمامی گروه ها گزارش شد. بوستر پاستوکووک در افراد مبتال به چاقی/اضافه وزن عارضه جانبی نشان نداده و عوارض جانبی پس از دریافت بوستر پاستوکووک پالس و بوستر سینوفارم دارای فراوانی مشابه بودند. بطور کلی، هیچ عارضه جانبی جدی مرتبط با واکسن در بین سه گروه مشاهده نشد .

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه نشان میدهد که واکسن های کووید-19 با پلتفرم غیرفعال شده و بر پایه پروتیینی بی خطر هستند و هیچ عارضه جانبی جدی در افراد مبتال به چاقی یا اضافه وزن ایجاد نکرده اند. همچنین، بوستر پاستوکووک بعلت نداشتن عارضه جانبی برای این افراد گزینه مناسب تری می باشد. البته انجام تحقیقات بیشتر با حجم نمونه بزرگتر جهت نتیجه گیری بوستر کارآمدتر با عوارض جانبی کمتر در افراد مبتال به چاق ی ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2669922 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!