بررسی روند تغییرات کیفیت آزمون عینی ساختارمند بالینی برای سنجش صلاحیت بالینی دانشجویان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به آنکه در سال های اخیر آزمون صلاحیت بالینی به منظور سنجش عملکرد دانشجویان پزشکی پیش از فارغ التحصیلی اجرا می شود، بررسی ویژگی های سایکومتریک آن به منظور اتخاذ تصمیمات مدیریتی در زمینه برگزاری یک آزمون روا و پایا ضروری است.

روش کار

در این مطالعه ی گذشته نگر، تمامی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در طی سال تحصیلی 2017-2018 در آزمون صلاحیت بالینی شرکت کردند، وارد مطالعه شدند. نمرات شرکت کنندگان به تفکیک ایستگاه ها و نمره کل آزمون آسکی جمع آوری و تحلیل شد. به منظور بررسی کیفیت آزمون آسکی صلاحیت بالینی، ضریب دشواری، ضریب تمیز، R2 و تمایز بین درجات با استفاده از نرم افزار SPSS محاسبه شد. پایایی آزمون با استفاده از آلفای کرونباخ تعیین شد. همبستگی بین معدل کل دانشجویان با نمره نهایی آسکی محاسبه شد.

یافته ها

تعداد 327 نفر کارورز در قالب 4 دوره ی برگزاری آزمون صلاحیت وارد مطالعه شدند. مقدار R2 برای هر آزمون به ترتیب از 33/0 تا 78/0، 75/0 تا 91/0، 63/0 تا 90/0 و 53/0 تا 89/0 بدست آمد. مقدار آلفای کرونباخ آزمون از 52/0 تا 76/0 به دست آمد. دامنه ضریب تمیز به ترتیب برای هر آزمون برابر 02/0- تا 52/0، 09/0- تا 64/0، 05/0- تا 64/0 و 94/0 تا 1 بود. دامنه ضریب دشواری به ترتیب برای هر آزمون برابر 68/0 تا 93/0، 21/0 تا 88/0، 62/0 تا 91/0 و 72/0 تا 96/0 بود. ضریب همبستگی بین معدل کل و نمره نهایی آسکی صلاحیت بالینی 56/0 (001/0 >P) محاسبه شد.

نتیجه گیری

ضرایب تحلیل پس آزمون آسکی در نوبت های مختلف اجرای می تواند به دلیل اثرات آموزشی اجرای آزمون بر یادگیری دانشجویان و بهبود کیفیت طراحی ایستگاه ها تغییر کند. محاسبه شاخص های سایکومتریک متناسب با آزمون های مبتنی بر عملکرد برای تحلیل ایستگاه ها و نیز تحلیل کل آزمون قابل اجرا است و اطلاعات مفیدی در خصوص نقاط مثبت و منفی آزمون در اختیار می گذارد که برای ارایه راهکارهای اصلاحی حایز اهمیت است. کلید واژه ها: صلاحیت، آزمون آسکی، پزشکی، کیفیت آزمون مقدمه ارزیابی عملکرد دانشجویان پزشکی همواره به عنوان یکی از حساس ترین وظایف پیش رو موسسات آموزشی به شمار می آید (1). به این منظور متخصصان آموزش پزشکی در جستجوی روش های معتبری بوده اند که به طور موثر دانش و کارآیی بالینی دانشجویان را ارزیابی کنند (2). مرور شواهد نشان می دهد با وجود روش های متعدد ارزشیابی بالینی، به طور معمول ارزیابی دانشجویان محدود به اطلاعات ذهنی بوده نه سنجش مهارت های بالینی و عملی دانشجویان (3). از بین آزمون های مختلف معرفی شده، آزمون عینی ساختارمند بالینی با ارایه نتایج رضایت بخش، فرایند ارزیابی آموزشی را متحول کرده است (4). به علاوه در مقایسه با آزمون موارد بالینی سنتی، از عینیت و پایایی بهتری برای ارزیابی مهارت های بالینی برخوردار می باشد (5).

زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2669965 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!