تعیین اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر پردازش هیجانی دانش آموزان با نارسایی توجه/فزون کنشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نارسایی توجه/فزون کنشی، اختلال شایع عصب-رشدی است. این نارسایی در طول عمر مشاهده می شود؛ اما اختلال شایع تر رشد در دوران کودکی به شمار می رود. دراین راستا، به باور بسیاری از پژوهشگران نارسایی توجه/فزون کنشی ناشی از نارسایی در تنظیم و پردازش هیجانات است؛ ازاین رو، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر کنش های اجرایی دانش آموزان دارای نارسایی توجه/فزون کنشی انجام شد.

روش بررسی

این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون همراه با یک گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اردبیل با اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی در سال تحصیلی 2-1401 تشکیل دادند. از بین آن ها سی نفر داوطلب واجد شرایط به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و پس از کسب معیارهای ورود به مطالعه در دو گروه پانزده نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزارهای به کاررفته در پژوهش، مقیاس سوانسون، نولان و پلهام-ویرایش چهارم 2001(مقیاس اسنپ) و پرسش نامه پردازش هیجانی (باکر و همکاران، 2010) بود. آموزش حافظه کاری هیجانی با نرم افزار طی پانزده جلسه 30تا40دقیقه ای تنها برای گروه آزمایش اجرا شد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS نسخه 26 انجام گرفت. سطح معناداری در آزمون های آماری 0٫05 در نظر گرفته شد.

یافته ها

نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد، آموزش حافظه کاری هیجانی در بهبود پردازش هیجان دانش آموزان با نارسایی توجه/فزون کنشی موثر است (0٫005=p).

نتیجه گیری

به طورکلی می توان گفت، با آموزش حافظه کاری هیجانی، پردازش هیجان در دانش آموزان با نارسایی توجه/فزون کنشی بهبود می یابد؛ براین اساس پیشنهاد می شود، پژوهشگران و متخصصان در کنار سایر روش های درمانی برای بهبود نقص های هیجانی کودکان با اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی، از این برنامه آموزشی به عنوان درمان مکمل کمک بگیرند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2670494 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!