بررسی تاثیر آموزش برنامه ایمن سازی روانی بر تنظیم هیجان میان فردی و خطرپذیری دختران مقطع متوسطه اول

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

روان شناسان مختلف نوجوانی را دوران احساس گرایی، عاطفه پرستی، بحران های سازنده و فشار و طوفان نامیده اند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش برنامه ایمن سازی روانی بر تنظیم هیجان میان فردی و خطرپذیری دختران مقطع (دوره) متوسطه اول بود.

روش بررسی

این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری سه ماهه همراه با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول به تعداد 9780 نفر تشکیل دادند که در سال تحصیلی 98-1397 در 38 دبیرستان منطقه شانزده تهران مشغول به تحصیل بودند. در پژوهش حاضر برای انتخاب جمعیت نمونه، روش نمونه گیری خوشه ای به کار رفت. سی نفر از دانش آموزان داوطلب واجد شرایط دارای نمره کمتر در پرسش نامه تنظیم هیجان شناختی (گارنفسکی و همکاران، 2001) و نمره بیشتر در مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی (زاده محمدی و همکاران، 1390)، وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه پانزده نفر) قرار گرفتند. فقط برای گروه آزمایش آموزش برنامه ایمن سازی روانی ارایه شد. مدت زمان این برنامه آموزشی دوازده جلسه 75دقیقه ای بود. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 0٫05 ازطریق نرم افزار SPSS نسخه 24 تحلیل شد.

یافته ها

نتایج نشان داد، برای متغیرهای تنظیم هیجان میان فردی و خطرپذیری، اثر گروه، اثر زمان و اثر متقابل گروه×زمان معنادار بود (0٫001>p). همچنین نتایج حاکی از تفاوت معنادار میانگین های گروه آزمایش در مراحل پیش آزمون با پس آزمون (0٫001>p) و پیش آزمون با پیگیری (0٫001>p) برای متغیرهای تنظیم هیجان میان فردی و خطرپذیری بود. ازآنجاکه بین میانگین های متغیرهای مذکور در مراحل پس آزمون با پیگیری تفاوت معنادار وجود داشت، تاثیر آموزش برنامه ایمن سازی روانی در مرحله پیگیری ماندگار نبود (0٫001>p).

نتیجه گیری

باتوجه به یافته های پژوهش، آموزش ایمن سازی روانی به نوجوانان کمک می کند تا خود را دربرابر موقعیت های مختلف پرخطر حفظ کنند و تنظیم هیجانات خود را بهبود بخشند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2670658 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!