اثر پرایمینگ سالیسیلیک اسید و محلول پاشی نانوکود کلات (کود پارمیس 10) بر ویژگی های بیوشیمیایی دو رقم نخود (Cicer arietinum L.) در شرایط دیم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پرایمینگ سالیسیلیک اسید و محلول پاشی نانوکود کلات (کود پارمیس 10) می توانند موجب تعدیل خسارات ناشی تنش خشکی در زراعت دیم گردند. در این پژوهش که به صورت فاکتوریل- اسپلیت در قالب طرح پایه بلوک های کامل hQ تصادفی با سه تکرار در خرم آباد اجرا شد، اثر این دو عامل روی دو رقم نخود بررسی شد. نتایج نشان داد توده محلی گریت از مقدار پرولین، پراکسیداز و رنگیزه های فتوسنتزی اندام هوایی و مقدار مس و منگنز دانه بیشتری نسبت به رقم عادل برخوردار بود؛ اما مقدار کاتالاز اندام هوایی و مقدار پتاسیم و منیزیم دانه در رقم عادل نسبت به توده محلی گریت برتر بود. سالیسیلیک اسید موجب افزایش به ترتیب 1/8، 7/6 و 4/5 درصدی کاتالاز، کلروفیل a و کلروفیل a+b و کاهش 7/1 درصدی مقدار فسفر دانه نسبت به تیمار شاهد شد. نانوکود تا سه لیتر در هکتار موجب کاهش مقدار پرولین، پراکسیداز، کلروفیل a، کلروفیل a+b و نسبت کلروفیل a/b در اندام هوایی شد، اما بر مقدار کاتالاز و کلروفیل b در اندام هوایی و عناصر پتاسیم، منیزیم، آهن، مس، منگنز و روی در دانه افزوده شد. اثر متقابل رقم در سالیسیلیک اسید در نانوکود برای کلیه صفات اندازه گیری شده در اندام هوایی معنی دار بود. با افزایش محلول پاشی نانوکود، مقدار پروتیین دانه افزایش خطی نشان داد، اما عملکرد پروتیین نخود تا سطح دو لیتر در هکتار افزایش معنی دار نشان داد و سپس کاهش یافت. در مجموع، رقم عادل با پرایمینگ سالیسیلیک اسید و محلول پاشی دو لیتر در هکتار نانوکود جهت بهبود کمیت و کیفیت نخود در شرایط دیم توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
191 تا 206
لینک کوتاه:
magiran.com/p2670693 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!