تاثیر کاربرد سیلیکات کلسیم و کلات کلسیم در مرحله قبل از برداشت بر برخی پارامترهای مورفو- فیزیولوژیکی گل شاخه بریدنی رز (Rosa hybrida) رقم Dolce Vita

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور ارزیابی کاربرد پیش از برداشت سیلیکات کلسیم و کلات کلسیم بر برخی ویژگی های مورفو- فیزیولوژیکی گل رز رقم Dolce Vita در مرحله پس از برداشت، پژوهشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار در شرایط کشت هیدروپونیک در گلخانه تجاری انجام گرفت. کاربرد سیلیکات کلسیم در غلظت های صفر، 100، 200 و 400 میلی گرم در لیتر و کلات کلسیم در غلظت های صفر، 25، 50 و 100 میلی گرم در لیتر در مرحله پیش از برداشت به صورت محلول پاشی با فواصل زمانی یک هفته ای، به مدت یک ماه انجام شد. در این پژوهش، شاخص های مورفولوژیکی (وزن تر و خشک شاخساره) و فیزیولوژیکی (کلروفیل a و b، فلاونویید برگ و گلبرگ، قند محلول برگ و گلبرگ و غلظت عناصر کلسیم، سیلیسیم و پتاسیم برگ) اندازه گیری شدند. نتایج بیانگر این بود که کاربرد غلظت های 100 میلی گرم در لیتر کلات کلسیم و 200 میلی گرم در لیتر سیلیکات کلسیم باعث افزایش وزن تر و وزن خشک گل (به ترتیب به میزان 88/2 و 09/3 برابر)، محتوای کلروفیل a (85/91 درصد)، و میزان قند محلول برگ و گلبرگ (به ترتیب به میزان 27/2 و 5/1 برابر) در مقایسه با شاهد شد. تیمار 400 میلی گرم در لیتر سیلیکات کلسیم و 100 میلی گرم در لیتر کلات کلسیم باعث بیشترین میزان کلروفیل b (9/95 میلی گرم در گرم تازه برگ) و بیشترین ماندگاری گلجای (افزایش 33/6 روز نسبت به شاهد) گردید. بیشترین میزان فلاونویید گلبرگ (02/1 میلی گرم در گرم تازه برگ) در غلظت های 100 میلی گرم در لیتر کلات کلسیم و 200 میلی گرم در لیتر سیلیکات کلسیم ثبت شد که با بقیه تیمارها بجز شاهد اختلاف معنی داری نداشت. کاربرد کلات کلسیم در غلظت 100 میلی گرم در لیتر، باعث افزایش 84/53 درصدی این عنصر نسبت به شاهد شد. بالاترین غلظت پتاسیم برگ در تیمار 100 میلی گرم در لیتر سیلیکات کلسیم و 25 میلی گرم در لیتر کلات کلسیم (افزایش 23/75 درصد) و بیشترین میزان غلظت سیلیسیم برگ در تیمار 200 میلی گرم در لیتر سیلیکات کلسیم و 50 میلی گرم در لیتر کلات کلسیم (03/1 برابر شاهد) به دست آمد. نتایج نشان داد کاربرد غلظت های 100 میلی گرم در لیتر کلات کلسیم و 200 میلی گرم در لیتر سیلیکات کلسیم در بهبود خصوصیات پس از برداشتی گل رز موثرتر عمل کردند. به طور کلی می توان نتیجه گیری کرد که کاربرد توام سیلیکات کلسیم و کلات کلسیم در مرحله قبل از برداشت می تواند در بهبود خصوصیات رشدی و کیفیت پس از برداشت گل شاخه بریدنی رز رقم Dolce Vita موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
231 تا 250
لینک کوتاه:
magiran.com/p2670740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!