تحلیل محتوای کتاب های پیام های آسمانی و دین و زندگی دوره متوسطه بر اساس مولفه های هوش اخلاقی میشل بوربا: مدل آنتروپی شانون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف پژوهش، تحلیل محتوای کتاب های پیام های آسمانی دوره اول و دین و زندگی دوره دوم متوسطه بر اساس مولفه های هوش اخلاقی میشل بوربا بود.

روش

پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تحلیل محتوا با به کارگیری روش «آنتروپی شانون» بود. جامعه آماری، شامل 9 کتاب درسی پیام های آسمانی و دین و زندگی دوره متوسطه چاپ 1402 بود که به روش نمونه گیری سرشماری، علاوه بر متن دروس، تصاویر، جملات، شعر ها، داستان ها و آیات نیز تحلیل شد. واحد تجزیه و تحلیل متون نوشتاری، جمله بود و برای بررسی تصاویر از تحلیل مضمون استفاده شد. ابزار پژوهش، فرم وارسی مولفه های هفت گانه هوش اخلاقی نظریه بوربا بود. روایی پژوهش بر اساس دیدگاه اساتید و صاحبنظران دانشگاهی بدست آمد و و پایایی آن از طریق ضریب پایایی پی اسکات 73/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار Excel، از جدول توزیع فراوانی، درصد و ضریب اهمیت استفاده شد.

یافته ها

در کتاب های مورد بررسی، مولفه خویشتن داری (216/0=WJ)، از بیشترین ضریب اهمیت برخوردار است و در مراتب بعدی به ترتیب مولفه های: انصاف (188/0=WJ)، بردباری (176/0=WJ)، همدلی (164/0=WJ)، احترام (122/0=WJ)، وجدان (106/0=WJ) و مهربانی (025/0=WJ) قرار دارند. بیشترین ضریب اهمیت مولفه ها در کتاب پیام های آسمانی هفتم و دین و زندگی دهم (170/0=WJ) است و در مراتب بعدی به ترتیب کتاب های: دین و زندگی دوازدهم (167/0=WJ)، پیام های آسمانی نهم (165/0=WJ)، دین و زندگی یازدهم (164/0=WJ) و کمترین ضریب اهمیت نیز در کتاب پیام های آسمانی هشتم (162/0=WJ) است.

نتیجه گیری

در مجموع مولفه های هوش اخلاقی در مقایسه با یکدیگر توزیع متوازنی ندارند و کتاب های مورد بررسی در پایه های مختلف نیز به صورت نامتوازنی به مولفه ها پرداخته اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p2670796 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!