گزارش یک مورد خونریزی شریانی فعال بعد از زایمان طبیعی موفق

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

خونریزی بیش از حد در حین و بعد از زایمان یکی از عوارض جدی است که میتواند زندگی مادر را به خطر بیاندازد. مطالعه حاضر به گزارش یک مورد خونریزی شریانی فعال بعد از زایمان طبیعی پرداخته است.

 معرفی بیمار: 

بیمار خانمی است 22 ساله G2L1 که به علت دردهای زایمانی و کاهش حرکات جنین و گذشتن از وقت زایمان تحت زایمان طبیعی قرار گرفت. بدون هیچ گونه مشکلی نوزاد دختر با آپگار 10/9 و وزن 3050 گرم بدون دیستوشی و یا عارضه خاصی به صورت طبیعی و بدون اپی زیاتومی به دنیا امد.  بعد از گذشت تقریبا سه ساعت از زمان زایمان، مادر به دنبال پایین آمدن از تخت دچار سرگیجه و Fainting شد که پالس بیمار در آن زمان min120 و بیمار رنگ پریده و (pale) بود و فشار خون بیمار 60/90 گزارش شد که در آن زمان نیز خونریزی واژینال وجود نداشت و رحم در بالای سوپرپوبیک در محل نرمال خود لمس شد. واژن و سرویکس مجددا چک شد که بدون هیچ گونه عارضه یا خونریزی بود. سونوگرافی شکمی از بیمار انجام شود که در سونوگرافی شکم هماتوم بزرگ 3/14 ´7/5´17 سانتی متر در جلوی رحم و پشت مثانه گزارش شد. بیمار به اتاق عمل انتقال یافت و تحت بیهوشی عمومی، شکم از راه برش عرض باز شد هماتوم بزرگ cm 17´18 در ناحیه پشت مثانه و جلوی رحم وجود داشت که تا بالای رحم (فاندوس رحم) و لیگامان های پهن گسترش یافته بود. هماتوم تخلیه شد

نتیجه گیری

خونریزی اولیه و ثانویه فعال داخل شکمی یکی از اورژانس های جراحی پس از زایمان میباشد که بیمار باید فورا تحت عمل جراحی قرار گیرد و خونریزی کنترل شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p2670985 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!