اعتبارسنجی الگوی خود توسعه ای معلمان مدرسه تلویزیونی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

معلمان نقش اصلی در انتقال محتوای آموزشی به دانش آموزان دارند و از این رو توسعه ابعاد حرفه ای آنان برای پیشرفت شغلی اجتناب ناپذیر است. هدف این پژوهش، اعتبارسنجی الگوی خود توسعه ای معلمان مدرسه تلویزیونی ایران بود.

روش

روش  پژوهش حاضر توصیفی ازنوع پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل معلمان مدرسه تلویزیونی ایران دوره ابتدایی که در دوران اپیدمی کرونا در شبکه آموزش و قرآن تدریس داشتند(161 نفر) که بر اساس فرمول کوکران تعداد 113 نفر به عنوان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مصاحبه های کیفی و ادبیات نظری طراحی شد. برای روایی از روایی صوری و برای پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده  شد که مقدار آن 83/0 بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از تحلیل عاملی تاییدی با کمک نرم افزار PLS  استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد ضریب مسیر بین خود توسعه ای ارزشی-نگرشی در آموزش و تدریس و خود توسعه ای معلمان 704/0؛ بین خود راهبری یادگیری معلمان مدرسه تلویزیونی و خود توسعه ای معلمان 712/0؛ بین خود توسعه ای شناختی در آموزش و تدریس و خود توسعه ای معلمان 745/0، بین محرک های خود توسعه ای معلمان مدرسه تلویزیونی و خود توسعه ای معلمان 573/0 و بین خود توسعه ای مهارتی در آموزش و تدریس و خود توسعه ای معلمان 640/0 بود (05/0>P).

نتیجه گیری

مدل خود توسعه ای معلمان مدرسه تلویزیونی ایران دارای اعتبار است و برنامه ریزان نظام آموزش وپرورش می توانند برای ارتقای کیفی خود توسعه ای معلمان به این نتایج توجه نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2670990 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!