بررسی رابطه هوش هیجانی و استرس شغلی کارکنان یکی از صنایع نفت تهران با استفاده از تحلیل مدل معادلات ساختاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هوش هیجانی به عنوان توانایی شناخت و کنترل عواطف و هیجان های خود، یک شاخص روانشناختی نوین برای ارزیابی رفتار در محیط کار می باشد. استرس شغلی نیز به عنوان عدم تعادل میان نیازهای شغل و توانایی های فرد، همواره از چالش های اصلی محیط کار بوده است. از اینرو، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر میزان هوش هیجانی کارکنان بر استرس شغلی آنان، در یکی از صنایع نفت تهران صورت پذیرفت.

روش بررسی

این پژوهش کاربردی و از دسته مطالعات تحلیلی-مقطعی است. جامعه این پژوهش متشکل از 300 نفر بود که به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب گردیدند. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه های هوش هیجانی Bar-On و استرس شغلی HSE استفاده شد. همچنین از نرم افزارهای LISREL8.72 به منظور برآورد اثر علی بین متغیرهای پژوهش و SPSS18 به منظور محاسبه شاخص های توصیفی و مقایسه میانگین متغیرها استفاده شد.

نتایج

هوش هیجانی و استرس شغلی کارکنان دارای ارتباط معکوس معناداری بودند؛ به عبارتی میزان هوش هیجانی بالاتر، با کاهش میزان استرس شغلی همراه می باشد. زیرمقیاس های انعطاف پذیری و خودابرازی در آزمون هوش هیجانی و زیرمقیاس های ارتباط و نقش در آزمون استرس شغلی، به ترتیب در هر آزمون دارای بیشترین و کمترین مقدار عددی بودند. همچنین، میزان هوش هیجانی و استرس شغلی کارکنان مستقل از سن و تحصیلات آنان بود.

نتیجه گیری

میزان هوش هیجانی کارکنان از جمله عوامل موثر بر میزان استرس شغلی ایشان می باشد. بنابراین بکارگیری مهارت های هوش هیجانی در محیط کار می تواند به نسبت قابل توجهی از میزان استرس شغلی کارکنان بکاهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2671220 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!