ارزیابی تناسب شغلی در ترومبوسیتوز اولیه: یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیماری ترومبوسیتوز اولیه یک بیماری مزمن می باشد که می تواند باعث افزایش بروز اختلالات و بیماری های قلبی عروقی و مغزی شود. با توجه به سن شایع رخداد بیماری، این مطالعه با هدف ارزیابی تناسب شغلی در افراد مبتلا  صورت گرفته است.

روش بررسی

این مطالعه از نوع مروری برای ارزیابی شواهد مربوطه به مرور 12 مطالعه انجام شده در بازه زمانی 1930 تا 2023 در پایگاه های اطلاعاتی معتبر مانند اسکوپوس، گوگل اسکولار و غیره پرداخته است.

نتایج

مرور مطالعات انجام شده نشان داد که جهت ارزیابی تناسب شغلی بخصوص در مشاغل حساس از نظر ایمنی ارزیابی خطر بروز عوارض ماژور این اختلال بخصوص عوارض ترمبوتیک و خونریزی با بررسی سن، سابقه خانوادگی اختلالات، علایم بالینی و یافته های آزمایشگاهی، سابقه رخداد حوادث ترومبوتیک و طول مدت ابتلا به ترمبوسیتوز الزامی به نظر می رسد. علاوه بر این در ارزیابی تناسب شغلی این بیماران باید احتمال تشدید علایم بیماری در شرایط کار و احتمال بروز حوادث ترمبوتیک و خونریزی و میزان اختلال آن ها در کار و حیات فرد و آسیب به همکاران را مدنظر قرار داد.

نتیجه گیری

در مبتلایان به ترومبوسیتوز اولیه علایم مربوطه مانند سردرد، سرگیجه، وزوز گوش، کاهش وزن، تعریق شبانه یا تب باید موردبررسی قرار گیرند و آزمایش ها اولیه درخواست گردد. پیشنهاد می گردد شرایط کاری از نظر احتمال تشدید و بروز عوارض بیماری و سطح دسترسی به خدمات درمانی بررسی شود و در نهایت تصمیم گیری تناسب شغلی برحسب میزان این خطر و شرایط محیط کار صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p2671222 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!