تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل ارتقای سلامت پندر بر رفتار های پیشگیری کننده از بیماری کووید 19 در افراد بالای 18 سال شهر لار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف:

 SARS-COV-2  عامل بیماری کووید 19 است که سبب اختلال در بعضی از اعضای بدن به خصوص سیستم تنفسی می شود. با توجه به پیدایش سویه های جدید ویروس و به دنبال آن افزایش انتقال پذیری و کاهش اثر بخشی واکسن ها مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله مبتنی بر الگوی ارتقای سلامت پندر بر رفتار های پیشگیری کننده از کووید 19 در شهر لار انجام شد.

روش ها:

 در این مطالعه مداخله ای 200 نفر افراد بالای 18 سال شهر لار شرکت کردند و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته شامل مشخصات جمعیت شناختی و سازه های مدل ارتقای سلامت پندر و رفتارهای پیشگیری کننده از کووید 19 بود که پایایی و روایی آن تایید شد. مداخله آموزشی بر اساس نتایج حاصل از پیش آزمون در گروه آزمایش طی 5 جلسه برگزار شد. داده ها در 2 نوبت قبل و 2 ماه بعد از مداخله آموزشی جمع آوری شدند و با استفاده از SPSS نسخه 25و آزمون های آماری تی مستقل تی زوجی مجذور کای و رگرسیون لجستیک تحلیل شدند (0/05>P). 

یافته ها:

 نتایج نشان دادند میانگین نمره اهمیت سلامت (0/001>P)، کنترل درک شده (0/001>P)، خودکارآمدی درک شده (0/001>P)، منافع درک شده (001/0 >P)، تاثیرات بین فردی. انتظارات (0/001>P)، تاثیرات بین فردی. هنجارها (0/001>P)، تاثیرات موقعیتی (0/001>P)، احساسات مرتبط با رفتار (0/001>P)، راهنمای داخلی (0/001>P)، راهنمای خارجی (0/001>P)، تعهد به طرح عمل (0/001>P) و رفتار های پیشگیری کننده از کووید 19 (0/001>P) به طور معنا داری در گروه آزمایش پس از انجام مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است و میانگین موانع درک شده (0/001>P) و اولویت ها و تقاضاهای رقابت کننده فوری نیز به طور معنا داری در گروه آزمایش پس از انجام مداخله نسبت به گروه کنترل کاهش داشته است. بعد از مداخله ارتباط آماری معنی داری بین سازه تقاضاهای رقابت کننده فوری، احساسات مرتبط با رفتار و منافع درک شده با رفتار های پیشگیری کننده از کووید 19 مشاهده شد.

نتیجه گیری:

 ارزشیابی سازه های مدل ارتقای سلامت پندر تغییرات مثبت رفتار های پیشگیری کننده از کووید 19 را نشان داد که موید تاثیر این مدل آموزشی بر ارتقای رفتار های پیشگیری کننده از کووید 19 است.

زبان:
فارسی
صفحات:
206 تا 217
لینک کوتاه:
magiran.com/p2672395 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!