اثربخشی مداخلات درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد اینترنتی بر پریشانی روان شناختی و ذهن آگاهی در زنان باردار شهرستان ارومیه: یک مطالعه کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

اگرچه بارداری مهم ترین و نشاط آورترین تجربه زندگی زنان است، اما تغییرات هورمونی بر سلامت جسمی و روانی آن ها تاثیر می گذارد. در این میان پریشانی روان شناختی زنان باردار به عنوان بیانی از رنج احساسی است که با علایم افسردگی و اضطراب شرح داده می شود و ذهن آگاهی به معنای نگرشی باز، غیرقضاوتی و با توجه کامل به لحظه حال می تواند در سازگاری با شرایط سخت به فرد کمک نماید. بنابراین چالش برانگیز بودن این مشکلات از ملاحظات بسیار مهم بهداشت عمومی محسوب می شود. لذا هدف این پژوهش تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد اینترنتی بر پریشانی روان شناختی و ذهن آگاهی در زنان باردار بود.

مواد و روش کار

پژوهش حاضر از نوع کارآزمایی بالینی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. 50 زن باردار نخست زای مراجعه کننده به مراکز بهداشت شهرستان ارومیه در بازه زمانی بهمن تا اسفند 1401 با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و وارد این مطالعه شدند و به صورت تصادفی در دو گروه (25 نفر گروه کنترل، 25 نفر گروه مداخله) قرار گرفتند. گروه مداخله 8 جلسه روان درمانی فردی اینترنتی از اسفند 1401 تا خرداد 1402 دریافت نموده و مجددا تیر 1402 مورد پیگیری قرار گرفتند. پرسشنامه استاندارد پریشانی روان شناختی کسلر، پرسشنامه ذهن آگاهی براون و برایان و اطلاعات جمعیت شناختی مورداستفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از روش آماری آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و نرم افزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

یافته ها

یافته های پژوهش حاکی از آن است که میانگین پریشانی روان شناختی و ذهن آگاهی گروه مداخله در ابتدای مطالعه 84/25 و 60/51 بود و در انتهای مطالعه به 76/23 و 16/61 در سطح معناداری (05/0>P) تغییر یافت، در حالی که تغییر معناداری در گروه کنترل ایجاد نشد. بنابراین درمان پذیرش و تعهد اینترنتی در پریشانی روان شناختی و ذهن آگاهی آزمودنی ها با سطح معناداری (05/0>P) موثر بوده است.

بحث و نتیجه گیری

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد اینترنتی موجب افزایش انعطاف پذیری روانی در افراد است و فضایی برای آن ها ایجاد می کند تا به گونه ای عمل کنند که چالش هایی را که به منظور کنترل افکار، احساسات، حس های بدنی و هیجانات ناخوشایند خود دارند را رها کرده و حتی در حضور افکار، احساسات و حس های جسمانی ناخوشایندشان، در جهت اهداف و ارزش هایی که برای زندگی شان انتخاب کرده اند، گام بردارند. بنابراین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد اینترنتی منجر به کاهش پریشانی روان شناختی و افزایش ذهن آگاهی در زنان باردار شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
686 تا 697
لینک کوتاه:
magiran.com/p2672680 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!