مقایسه تاثیر تصویرسازی هدایت شده و سرمادرمانی بر شدت درد و علائم حیاتی (فشارخون) در بیماران تحت کوله سیستکتومی لاپاروسکوپیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

عوارض ناخواسته ناشی از جراحی می تواند باعث درد و تغییر در شاخص های فیزیولوژیک بدن گردد. بر اساس آمار و خودگزارشی مددجویان، در بین جراحی های شکمی، افراد تحت عمل جراحی کوله سیستکتومی، درد بیش ازحد انتظاری را گزارش می کنند. با توجه به اینکه تصویرسازی هدایت شده و سرمادرمانی به عنوان روش هایی ارزان و غیرتهاجمی در طب مکمل مطرح هستند و در مطالعات پیشین تاثیر مثبت و منفی آن ها به اثبات رسیده است، این مطالعه باهدف مقایسه تاثیر تصویرسازی هدایت شده و سرمادرمانی (کمپرس سرد) بر شدت درد و فشارخون در بیماران تحت کوله سیستکتومی لاپاروسکوپیک در مراکز آموزشی-درمانی صورت گرفت.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر، یک کارآزمایی بالینی، بر روی 93 بیمار در قالب سه گروه تصویرسازی هدایت شده، سرما درمانی و کنترل و به روش نمونه گیری ساده در بیمارستان آموزشی-درمانی امام خمینی (ره) ارومیه انجام شد. ابتدا شدت درد بیماران بعد از عمل جراحی و ورود به بخش با کمک VAS اندازه گیری شد. بعد ورود به مطالعه هرکدام از مداخلات (تصویرسازی هدایت شده و سرمادرمانی) به مدت 20 دقیقه انجام شد و سپس شدت درد و فشارخون در دقایق 15-30-45-60 اندازه گیری شد. در گروه کنترل هیچ مداخله ای صورت نگرفت. تحلیل آماری با نرم افزار SPSS نسخه 22 در قالب آمار توصیفی و استنباطی گزارش شد.

یافته ها

توزیع متغیر جنسیت و سابقه عمل در گروه ها ازنظر آماری معنادار نبود (P>0.05). با توجه به نتایج آنالیز واریانس، متغیر سن و وزن، تاثیری در مطالعه نداشت و ازنظر آماری معنادار نبودند (P>0.05). با گذر زمان شدت درد در هر 3 گروه کاهش یافته و بیشترین میزان در کاهش شدت درد به 15 دقیقه چهارم و دوم در مداخلات و به 15 دقیقه چهارم و سوم در گروه کنترل مربوط است. با مقایسه نتایج حاصل از واریانس اندازه های تکراری و آزمون تعقیبی توکی شدت درد و فشارخون دیاستولی ازنظر آماری معنادار بود و این حاکی از اثر مثبت مداخلات است. (P<0.05) مداخلات تاثیری روی فشارخون سیستولی نداشت (P>0.05).

بحث و نتیجه گیری

با توجه به یافته های حاصل از پژوهش استفاده از روش تصویرسازی هدایت شده و سرمادرمانی در کنار دارودرمانی برای کاهش شدت درد و پایدارسازی فشارخون بعد از کوله سیستکتومی لاپاروسکوپیک توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
750 تا 761
لینک کوتاه:
magiran.com/p2672686 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!