مقایسه تاثیر آموزش خودمراقبتی از طریق شبکه اجتماعی واتساپ و آموزش چهره به چهره و پیگیری تلفنی بر تبعیت از درمان و بستری مجدد در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

علی رغم پیشرفت در درمان نارسایی قلبی، هنوز تبعیت از درمان ضعیف و بستری مجدد بیماران مبتلا به این بیماری بار سنگینی را از طریق افزایش هزینه های درمان و مراقبت به بیماران و سیستم بهداشت و درمان تحمیل می کند. این در حالی است که نیمی از بستری های مجدد با بهبود تبعیت از درمان در این بیماران قابل پیشگیری است. مطالعه حاضر باهدف تعیین و مقایسه تاثیر آموزش خود مراقبتی از طریق شبکه اجتماعی واتساپ و آموزش چهره به چهره و پیگیری تلفنی بر تبعیت از درمان و بستری مجدد در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بستری در بخش های سی سی یو و پست سی سی یو بیمارستان فجر ماکو انجام شد.

مواد و روش کار

در این پژوهش نیمه تجربی 90 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی بستری در سال 1400 با تخصیص تصادفی ساده به سه گروه 30 نفری تقسیم شده است. ابزار پژوهش شامل فرم اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه بستری مجدد، پرسشنامه تبعیت از درمان مدانلو بود. گروه چهره به چهره با استفاده از بسته آموزشی و گروه آموزش با واتساپ از طریق پیام رسان واتساپ، آموزش خودمراقبتی دریافت کردند. گروه کنترل فقط آموزش های روتین بخش دریافت کردند. قبل از مطالعه و یک ماه بعد از مداخله، پرسشنامه تبعیت از رژیم درمانی و فراوانی بستری مجدد دوباره توسط بیماران تکمیل شد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد و از آزمون های تی زوجی، کای دو و ANOVA استفاده گردید.

یافته ها

میانگین نمرات تبعیت از درمان در بین گروه های کنترل با آموزش از طریق واتساپ و آموزش چهره به چهره بعد از مداخله اختلاف آماری معناداری وجود داشت (P <0/001) همچنین نتایج نشان داد که میانگین نمرات تبعیت از درمان بعد از مداخله در دو گروه آموزش از طریق واتساپ و گروه آموزش چهره به چهره اختلاف آماری معناداری وجود نداشت.(451 =P) و آموزش خودمراقبتی در هر گروه دو باعث بهبود تبعیت از درمان می شوند ولی میانگین نمره کلی تبعیت از درمان در گروه واتساپ بعد از مداخله نسبت به گروه چهره به چهره بیشتر افزایش یافت. میزان فراوانی بستری مجدد در بین گروه کنترل با گروه های مداخله بعد از مداخله اختلاف آماری معناداری وجود داشت (P <0/001)). در گروه کنترل میزان فراوانی بستری مجدد یک ماه بعد از ترخیص 7/26 درصد، در گروه چهره به چهره 3/3 درصد و در گروه واتساپ صفر درصد بود.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به یافته ها، آموزش خودمراقبتی به دو روش چهره به چهره و شبکه اجتماعی واتساپ هردو باعث افزایش تبعیت از درمان و کاهش بستری مجدد می شوند. اما بیماران گروه واتساپ در مقایسه با گروه چهره به چهره تبعیت از درمان بیشتری داشتند. مدرسان پرستاری و پرستاران از نتایج پژوهش حاضر جهت شناخت بهتر نقش آموزش با شبکه های اجتماعی مجازی در بهبود تبعیت از درمان و کاهش بستری های مجدد در بیماری های مزمن استفاده کنند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
773 تا 788
لینک کوتاه:
magiran.com/p2672688 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!