بررسی ویژگی های استاد خوب از دید دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1400

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه مهم ترین عاملی که در تعلیم و تربیت دانشجویان نقش ایفا می کند، اساتید می باشند. به این منظور در این مطالعه به بررسی ویژگی های یک استاد خوب از دیدگاه دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه علوم پزشکی تبریز پرداخته شد.

روش کار

 این مطالعه مقطعی بر روی 152 نفر از دانشجویان دانشکده مدیریت و انفورماتیک پزشکی انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه دو قسمتی جمع آوری شد که روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفت. دیدگاه دانش آموزان در مورد معلم خوب در مقیاس پنج درجه ای لیکرت مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی، مجذور کای و کروسکال والیس توسط نرم افزار SPSS نسخه 24 انجام شد.

نتایج

به طور کلی، 67/8 درصد دانشجویان خانم و 52/6 درصد دانشجویان رشته کارشناسی بودند. مهمترین خصوصیات یک استاد خوب دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان به ترتیب برقراری رابطه صمیمانه با دانشجو، تسلط استاد بر درس مورد تدریس، صدا لهجه استاد و دانش عمومی درباره درس مورد تدریس بود. از طرفی دیگر، رعایت آیین نامه های آموزشی جهت حذف دانشجویانی که بیش از حد مجاز غیبت دارند، قاطعیت و سختگیری، انجام حضور و غیاب در کلاس و نگرش استاد به رشته تحصیلی خود و دانشجویان از ویژگی هایی بودند که دانشجویان کمترین اهمیت را برای آن قایل بودند. طبق آزمون های آماری ارتباط بین متغیر های  مقطع تحصیلی، جنس، رشته، وضعیت تحصیلی، سن با ویژگی های مهارت های تدریس، مهارت های ارزشیابی و ارتباطات بین فردی معنی دار بود (0/05>p-value). همچنین بین متغیر سال تحصیلی و ویژگی های مهارت های تدریس، ارتباطات بین فردی و ویژگی های فردی ارتباط مثبتی وجود داشت (0/05>p-value).

نتیجه گیری

با توجه به یافته ها، لازم است دانشگاه در جذب اساتید به تسلط علمی، شیوایی بیان و علاقه به تدریس اهمیت ویژه ای قایل شود و برای آن ها کارگاه های توانمندسازی برنامه ریزی و برگزار کند. این امر منجر به احساس رضایتمندی بیشتر در دانشجویان شده و کیفیت یاددهی- یادگیری را بهبود می بخشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2673198 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!