اجرای آزمون پیش کارورزی و پیش کارآموزی در رشته تکنولوژی پرتوشناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در نظام آموزشی دانشگاه ها بالاخص دانشگاه های علوم پزشکی، به منظور ارتقای کیفیت آموزش و تعیین نقاط قوت و ضعف، وجود یک سیستم پایش ضروری است. بدین منظور اجرای آزمون پیش کارآموزی و پیش کارورزی دانشجویان رشته تکنولوژی پرتوشناسی به صورت جامع با رویکرد بالینی با هدف آماده سازی دانشجو برای ورود به دوره های کارآموزی و کارورزی، مطالعه مجدد دروس مرتبط، ارتقای یادگیری مهارتی در پروتکل های مختلف تصویربرداری و افزایش انگیزه دانشجویان برای شروع دوره های مذکور در بخش های بیمارستانی مورد مطالعه قرار گرفت.

روش کار

 اولین دوره آزمون های پیش کارآموزی (ابتدای سال سوم) و پیش کارورزی (ابتدای سال چهارم) پس از تصویب در جلسه گروه درمهرماه سال 98 و دومین دوره در مهرماه سال 99 برگزار گردید. در مطالعه توصیفی-تحلیلی حاضر، نظرسنجی و ارزیابی آزمون های اجرا شده به صورت کل شماری از سه گروه از ذینفعان، که شامل اعضای هیات علمی گروه، رابطین کارآموزی و کارشناسان بخش های تصویربرداری پزشکی و دانشجویان می باشند، در قالب فرم های از پیش طراحی شده انجام گرفت. در تحلیل داده ها از روش های آماری ناپارامتریک نظیر آزمون های من ویتنی، ویلکاکسون و کروسکال والیس استفاده شد.

نتایج

موافقت ذینفعان با تاثیر آزمون در ارتقای یادگیری مهارتی و همچنین افزایش انگیزه برای شروع دوره های کارآموزی/کارورزی در سال 99 نسبت به سال 98 بصورت معنی دار (P<0/001) ارتقاء یافت. نظر سنجی از ذینفعان این طرح افزایش معنی داری در موافقت با برگزاری منظم آزمون در سال های آینده، در سال 99 نسبت به سال 98 را نشان داد. نتایج انجام این مطالعه نشان داد برگزاری آزمون های پیش کارآموزی/پیش کارورزی می تواند در ارتقا بهره مندی دانشجویان از آموزش های بالینی تاثیرات مثبتی داشته باشد.

نتیجه گیری

نتایج بدست آمده نشان می دهد که اصلاحات انجام شده در روند اجرای پژوهش حاضر پس از دریافت بازخورد  ذینفعان، افزایش رضایت نسبی در حوزه های مختلف نحوه برگزاری آزمون، تاثیر آزمون در ارتقا یادگیری مهارتی و انگیزه دانشجویان و تمایل به برگزاری منظم آزمون در سال 99 نسبت به 98 را به همراه داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2673201 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!