«مراقبت از سلامت دهان : از تمرکز ویژه تا کمرنگ یا مفقود»تجارب اساتید و اعضای هیات علمی رشته پرستاری از آموزش سلامت دهان به دانشجویان مبتنی بر برنامه درسی مقطع کارشناسی پرستاری: یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از راه های پیوند دادن سلامت دهان به سلامت عمومی بدن، گسترش نیروی کار سلامت دهان با آموزش پزشکان، پرستاران و سایر متخصصان غیر مرتبط با دندان پزشکی، جهت شناخت ریسک های بیماری های دهان می باشد هدف این مطالعه کیفی بررسی محتوای سلامت دهان در برنامه درسی پرستاری از دیدگاه اعضای هیات علمی پرستاری بود.

روش کار

مصاحبه نیمه ساختاری با 14 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری در شهرهای مختلف ایران انجام شد. داده ها با تحلیل کیفی استقرایی با استفاده از روش الو و کینگاس و نرم افزار MAXQDA (2020) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت..

نتایج

تحلیل داده ها منجر به ظهور و استخراج 662 کد، 19 زیرطبقه و 6طبقه ی عمومی شد. طبقات عمومی شامل«توجه به اهمیت ارایه مراقبت های دهان و دندان در دروس نظری-عملی و کارآموزی پرستاری»، «توجه به انواع روش های ارزیابی مهارت های ارایه مراقبت های دهان و دندان»، «سلامت دهان به عنوان یکی از نشانگرهای سلامت و بهبودی بیمار»، «تاثیر تشخیص و پیگیری سریع مشکلات دهان و دندان بر سیر بالینی»، «سلامت دهان و دندان بیماران: در حاشیه مراقبت»، «نقص در ساختار و فرهنگ سازمانی ساماندهی مراقبت های دهان و دندان» می باشند. طبقه اصلی حاصل از انتزاع کلی داده ها و طبقات عمومی،  «مراقبت از دهان و دندان: از تمرکز ویژه تا کم رنگ یا مفقود» بود.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه نشان داد در آموزش دانشجویان پرستاری، سلامت دهان و دندان مددجویان در بعضی از قسمت های مورد تمرکز ویژه قرار گرفته و در اغلب قسمت ها کم رنگ و یا مفقود است. مشارکت کنندگان، سلامت دهان ودندان بیماران را در حاشیه ی مراقبت ها دانسته و نقایص ساختاری و فرهنگی موجود در ساختار آموزشی و بیمارستان ها را عاملی جهت عدم ارایه ی مراقبت های دهان و دندان کارا و اصولی دانستند. بر اساس نتایج مطالعه حاضر توجه بیشتر به مراقبت از سلامت دهان و دندان در ارایه آموزش های نظری، عملی و بالینی به دانشجویان پرستاری ضرورت دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2673202 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!