بررسی اثر گیمیفیکیشن بر تعامل و خرید مشتری در فروشگاه های اینترنتی
بازی ها بزرگ ترین ابزار سرگرمی در دنیا هستند و سریع ترین رشد رادارند. گیمیفیکیشن اصطلاحی است که منشا آن در صنعت رسانه های دیجیتال است و با توجه به اینکه شرکت ها از رقبا جلوتر بروند، باید از این آشفتگی بازار به صورت فرصت استفاده کنند و فرصت شنیده شدن و تعامل را به مشتریان داده تا به آنها گوش دهند، که یکی از ابزار آن، گیمیفیکیشن است.
این پژوهش با هدف بررسی اثر گیمیفیکیشن بر خرید با نقش میانجی تعامل با مشتری در فروشگاه اینترنتی خانومی انجام شده است. ادبیات پژوهش و مطالعات پیشین حاکی از آن است که گیمیفیکیشن می تواند بر تعامل مشتری و افزایش خرید تاثیرگذار باشد.
تحقیق کنونی از نوع پیمایشی و توصیفی است. جامعه آماری 384 نفر از مشتریان فروشگاه اینترنتی خانومی هستند که در سال اخیر خرید داشته اند. پرسشنامه محقق ساخت به صورت تصادفی ساده میان مشتریان توزیع و سپس جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل به وسیله نرم افزار اسمارت پی ال اس انجام شد.
تحلیل ها نشان داد که 1) گیمیفیکیشن بر تعامل با مشتری اثر دارد، 2) گیمیفیکیشن بر خرید اثر دارد، 3) تعامل با مشتری بر خرید تاثیر دارد و در نهایت گیمفیکیشن با نقش میانجی تعامل با مشتری، بر خرید اثرگذار خواهد بود.
پیشنهاد می شود که استراتژیست های بازاریابی از راهبرد گیمیفیکیشن استفاده بیشتری ببرند. . با توسعه گیمیفیکیشن می توان بر قصد استفاده کاربران تاثیرگذاشت و بنابراین پیشنهاد می شود که با ایجاد انگیزه های خوب، به جذابیت کار بیافزایند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.