بررسی فقهی، حقوقی ضمان ناشی از حق سلامت در مواجهه با امراض مسری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

حق بر سلامت به عنوان یک حق بدان معناست که هر شخصی حق دارد تا به عالی ترین استاندارد سلامت دسترسی داشته باشد و این حق همه خدمات پزشکی - بهداشتی، غذایی، مسکن، محیط کار سالم و محیط زیست را شامل می شود. وجود ابعاد مختلف برای سلامتی، حوزه های گوناگون مرتبط با سلامتی و عوامل تاثیرگذار بر آن موجب دشواری تعریف حق سلامت شده است و دولت ها برای تامین امکان یک زندگی سالم ملزم به اتخاذ تصمیماتی در حوزه وسیعی می باشند که برخی از این تعهدات مستلزم اقدام جدی و برخی دیگر در طول زمان باید تحقق پیدا کنند. ایران نیز با تصویب قوانین و مقررات مختلف در زمینه سلامت و همچنین پیوستن به کنوانسیون های مختلف بین المللی این حق را به رسمیت شناخته است که به نظر می رسد جایگاه این حق در نظام حقوقی ایران با بررسی این قوانین و مقررات تبیین می گردد.روش پژوهش: نوشتار حاضر بر اساس شیوه کتابخانه ای به جمع آوری نظرات مرتبط با ابعاد فقهی در شرایط امراض مسری و همه گیر با مقوله فقهی، حقوقی ضمان ناشی از نقض حق سلامت در مواجهه با امراض مسری پرداخته و با روش توصیفی تحلیلی به نقد و بررسی آنها همت گمارده است.

یافته ها

یافته های پژوهش حاکی از آن است که نظام فقهی - حقوقی، از این قابلیت و ظرفیت برخوردار می باشد که متناسب با شرایط بحرانی و مبتنی بر تکیه بر قواعد گزاره های شرعی عادی را تعلیق یا به نحو مقتضی تغییر دهد و برحسب ضرورت، هنجارها و الزاماتی را تعیین و الزام آور نماید.

نتیجه گیری

با توجه به موارد گفته شده، می توان دستگاه فقاهت را در انتظام بخشی به بحران های اجتماعی، کارآمد دانست و هم زیستی و هم- افزایی فقه و حقوق را در انطباق با شرایط اضطراری در دو حوزه ملی و بین المللی تقویت نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
189 تا 198
لینک کوتاه:
magiran.com/p2673530 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!