تعیین انرژی قابل سوخت و ساز کنجاله کانولا با و بدون آنزیم به‎روش رگرسیون در خروس ‎های بالغ لگهورن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

کنجاله کانولا علاوه بر پروتیین زیاد به‎دلیل داشتن مقدار نسبتا زیادی کربوهیدرات ها و چربی خام می تواند نقش قابل‎توجهی در مقدار تامین انرژی خوراک طیور داشته باشد. مقدار AMEn در جدول NRC برای کنجاله کانولا 2000 کیلوکالری در کیلوگرم می باشد. مقدار انرژی قابل متابولیسم کنجاله کانولا در جداول ترکیبات شیمیایی مواد خوراکی ایران توسط مرکز تحقیقات علوم دامی کشور منتشر نشده است. ارزشیابی یک خوراک با تعیین مواد مغذی آن و اندازه‎گیری انرژی قابل متابولیسم آن تکمیل می شود. روش های متفاوتی برای تعیین مقادیر انرژی قابل سوخت و ساز در طیور وجود دارد که هرکدام دارای مزایا و معایبی است. روش رگرسیون از جمله روش های تعیین انرژی قابل متابولیسم است که امکان مطالعه انرژی قابل متابولیسم را در جیره‎های غذایی عملی و در سطوح مختلف فراهم می‎آورد. هدف از این آزمایش تعیین مقادیر انرژی قابل سوخت و ساز ظاهری تصحیح شده برای نقطه صفر تعادل نیتروژن (AMEn) کنجاله های کانولا با و بدون آنزیم به‎روش رگرسیون در خروس‎های بالغ لگهورن بود.

مواد و روش ها

نمونه های کنجاله ی کانولا از کارخانجات خوراک دام و طیور شهرستان تبریز تهیه و ترکیبات شیمیایی آن مطابق روش های استاندارد اندازه گیری شد. از 48 قطعه خروس بالغ لگهورن با 6 تکرار در قالب طرح کاملا تصادفی به‎ترتیب فاکتوریل (4×2) (دو سطح صفر و 375×  چهار سطح کنجاله کانولا صفر،21،14،7) از روش رگرسیون با جایگزینی کنجاله کانولا در جیره پایه ذرت-کنجاله سویا استفاده شد.

یافته ها

میانگین ماده خشک، خاکستر، پروتیین خام، عصاره اتری، فیبر نامحلول در شوینده خنثی (NDF) و فیبر نامحلول در شوینده اسیدی  ADF در این آزمایش به‎ ترتیب 88/5، 6/8، 34/4، 6/7، 34/5، 20/5 درصد و انرژی خام کنجاله کانولا نیز برابر 4324 کیلوکالری در کیلوگرم بدست آمد.با افزایش سطح کنجاله کانولا در جیره های غذایی آزمایشی مقادیر قابلیت سوخت و ساز ماده خشک، ماده آلی، AMEn و بازده انرژی خام به‎ طور معنی داری کاهش یافت (0/05 <p). کاهش مقدار AMEn برابر 7/4 درصد معادل 244 کیلوکالری در کیلو گرم در جیره غذایی حاوی 21 درصد کنجاله کانولا در مقایسه با جیره غذایی فاقد کنجاله کانولا بود در اثر افزودن آنزیم، مقدار AMEn در جیره های غذایی حاوی کنجاله کانولا 64 کیلوکالری در کیلوگرم بهبود نشان داد. معادلات برآوردکننده AMEn کنجاله کانولا با و بدون آنزیم از ضریب تبیین بالایی به‎ترتیب برابر با 0/83 و 0/79 برخوردار بودند. مقدار AMEn  کنجاله کانولا با و بدون آنزیم به‎ روش رگرسیون به‎ترتیب برابر 1985 و 1838 کیلو کالری در کیلوگرم برآورد شد.

نتیجه گیری

ارقام حاصله برای AMEn کنجاله کانولا در مقایسه با ارقام گزارش شده در جداول استانداردهای غذایی NRC (1994)کمتر بوده و لذا تنظیم جیره‎های غذایی با مقادیر AMEn  به‎دست آمده در این پژوهش احتمالا می تواند در پیش‎بینی عملکرد پرنده موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2673545 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!