اثربخشی رایحه درمانی با اسانس پرتقال بر بهبود اختلالات خواب کودکان سن مدرسه مبتلا به لوسمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اختلالات خواب در کودکان بستری در سن مدرسه با لوسمی لنفوبلاستیک حاد یک شکایت رایج است که منجر به کاهش کیفیت زندگی این کودکان می شود و هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی رایحه درمانی اسانس پرتقال بر اختلالات خواب کودکان مبتلا به ALL بود.

روش کار

این پژوهش نیمه تجربی با دو گروه 30 نفره از کودکان سن مدرسه مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک حاد بستری در بیمارستان شفای شهر اهواز، با نمونه گیری به روش در دسترس و با کسب نمره بیشتر از 41 از پرسشنامه عادات خواب کودکان ، در سال 1391با کسب رضایت آگاهانه انجام شده است. نمونه گیری و مداخله به جهت پیشگیری از تداخل بوی اسانس ابتدا درگروه کنترل به صورت استنشاق دوقطره پلاسبو سپس درگروه آزمون با استنشاق دوقطره اسانس پرتقال به مدت یک هفته (3روز در هفته و هر روز3 نوبت) انجام گردید و در پایان هفته مجددا پرسشنامه عادات خواب کودکان تکمیل شد و اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار آماری SPSS و آزمون های تی زوجی و تی مستقل تجزیه و تحلیل گردید.

یافته ها

تجزیه و تحلیل داده ها پس از رایحه درمانی بیانگر تفاوت معنادار آماری در اکثر اختلالات خواب گروه آزمون از جمله طول مدت خواب (001/0=P)، اضطراب خواب (01/0=P) و بی خوابی (001/0=P) در مقایسه با اختلالات خواب مشابه در گروه کنترل بود، همجنین تجزیه و تحلیل داده ها قبل و بعد رایحه درمانی نشان داد که اختلاف میانگین نمرات اکثر اختلالات خواب مانند طول مدت خواب (1.53±0.44)، اضطراب خواب (5.03±1.29) و بی خوابی (9.9±2.98) در گروه آزمون معنادار (0.05>P) و درگروه کنترل معنادار نبود (0.05<p).

نتیجه گیری

رایحه درمانی با اسانس پرتقال می تواند اختلالات خواب کودک سن مدرسه مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک حاد بستری در بیمارستان و در نهایت کیفیت خواب و کیفیت زندگی این کودکان را بهبود بخشد.</p).

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2674065 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!