استفاده از تکنیک های داده کاوی به منظور ارزیابی شاخص های مدیریت اثربخش در تسهیل انتقال اطلاعات در بستر بانکداری الکترونیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

فناوری اطلاعات یکی از نقش های اساسی در بانکداری مدرن را ایفا می کند.  بانکداری الکترونیکی نوعی از بانکداری است که امکاناتی را در جهت افزایش سرعت و کارایی، دریافت و ارایه خدمات بانکی در شعبه و خارج از آن، انجام فرایندهای بین شعبه ای و بین بانکی برای مشتریان و کارکنان در اقصی نقاط دنیا فراهم می کند. درواقع امروزه بانکداری الکترونیک بستر مناسبی را فراهم کرده تا بدون نیاز به حضور فیزیکی مشتری در بانک، در هر ساعتی از شبانه روز عملیات بانکی میسر شود. این تحقیق، باهدف ارایه مدلی مناسب در راستای مدیریت موثر و ایجاد سهولت در انتقال اطلاعات در بانکداری الکترونیک مبتنی بر تکنیک های داده کاوی انجام شده است. مدل پیشنهادی در این پژوهش با توجه به متغیرهای متنوعی از قبیل عامل صحت داده ها، عامل کنترل داخلی، عامل دسترسی به سیستم، عامل امنیت، عامل فناوری در بانک های ایران تدوین شده است. در انجام پژوهش حاضر از نرم افزار کلمنتاین کمک جسته ایم. داده های ورودی مدل یک نمونه 350 تایی از داده ها و تراکنش های سال 1398 مشتریان شعب تجریش و صادقیه در بانک تجارت می باشد. مهم ترین نتایج این مقاله عبارت اند از، پیشگویی کننده های اصلی مدل یعنی طبقه بندی اطلاعات حساس (D5)، وجود نرم افزارهای آنتی ویروس (D4)، آزمون دوره ای نفوذ به شبکه (D3) که به تحلیل دقیق تر و پیش بینی مدیریت موثر سهولت انتقال اطلاعات در بانکداری الکترونیک پرداخته اند. درنهایت نتایج حاصله نشان می دهد که پیشگویی کننده های یادشده، می توانند با دقت 74.1 درصد به پیش بینی مدیریت موثر سهولت انتقال اطلاعات در بانکداری الکترونیک با استفاده از تکنیک های داده کاوی بپردازند.

زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p2674083 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!