چگونگی ایجاد زنجیره هم ارزی گفتمان مهدویت در عصر صفویه
آنگاه که امری همچون مهدویت از حدود قلمروهای عقیدتی فراتر میرود و به پدیدهای سیاسی-اجتماعی بدل می شود، از ظرفیتهای لازم برای مطالعه بهمثابه یک گفتمان برخوردار میشود، مهدویت نیز در عصر صفویه، چنین ظرفیتی داشته است. به منظور تحقق چنین مطالعهای و با مبنا قراردادن نظریه گفتمان ارنستو لاکلایو و شانتال موفه، براساس روشی تاریخی-تحلیلی، سوال اساسی آن است که ساختار سیاسی- اجتماعی عصر صفویه، چگونه توانسته است چنین زنجیره هم ارزی نسبتا فراگیری را مستقر کند. در همین راستا، فرضیه پژوهش آن است که مهدویت ازطریق یکی از اصول و ارکان گفتمان، یعنی زنجیره هم ارزی، این قابلیت را یافته است که قاطبه جامعه را فارغ از تفاوتهای جنسیتی، قومیتی، جغرافیایی، سیاسی و حتی دینی، در یک همگرایی چشمگیر قرار دهد. یافته های تحقیق نشان میدهد مفصلبندی حاکمیت صفوی براساس مهدویت، در توازی با ایجاد زنجیره هم ارزی، ازطریق عمومیت باور به منجی، بهمنزله سازوکارهای گفتمانی، موفق به ایجاد همگرایی اجتماعی فارغ از تفاوتهای موجود شده و ازطریق نبود مفصلبندی دال منجی، به مثابه دالهای تهی، چنین پوششی را رقم زده است. همچنین ژرف ساختهای هژمونیکسازی صفویه، ازجمله تاریخنگری و تاریخنگاریها و مواضع و متون فقهی علمای شیعه، امکان ایجاد این زنجیره را فراهم کرده اند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.