واکاوی نوآوری های سازمانی شهید ستاری در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از پیش نیازهای نوآوری سازمانی به عنوان نوعی مزیتی برترساز، وجود رهبر نوآور و حامی نوآوری است. این پژوهش، نوآوری های سازمانی شهید منصور ستاری در نیروی هوایی ارتش ج.ا.ا. را بازشناسی و طبقه بندی کرده است.

روش شناسی: 

این پژوهش کاربردی با رویکرد کیفی و راهبرد تحلیل مضمون انجام شده است. منابع اطلاعاتی پژوهش شامل متون و اسناد و مدارک ثبت شده در خصوص شهید ستاری است که به صورت هدفمند، انتخاب و با کمک ابزار شبکه مضامین، تحلیل و گزارش شدند. برای ارزیابی قابلیت اعتماد یافته ها از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده شد. برای اطمینان از صحت مقوله سازی های انجام شده نیز از خبرگان نظرخواهی و اصلاحات مورد نیاز اعمال شد.

یافته ها

مهم ترین نوآوری های سازمانی ایشان در چهار طبقه کلی دسته بندی شدند: نوآوری های رزمی و عملیاتی (مانند طرح ریزی مبتکرانه عملیات های جنگی، شبکه سازی سامانه های پدافند هوایی، چابک سازی پدافند هوایی، طرح ریزی جنگ نامتقارن هوایی)، نوآوری های زیرساختی (مانند تاسیس دانشگاه هوایی، ساها و مجتمع اوج نهاجا، بازطراحی ساختار نهاجا)، نوآوری های علمی و فناورانه(مانند طراحی و ساخت هواپیماهای جنگی، ارتقای خودکفایی نهاجا، و به کارگیری شبکه ای صنایع) و توسعه سرمایه های انسانی نوآور (مانند ترویج فرهنگ خودکفایی، مدیریت استعدادها و نخبگان، طرح های مدیریت دانش و تجربه).

نتیجه گیری

رهبری نوآورانه شهید ستاری به عنوان پیشران اصلی ترویج نوآوری سازمانی در نهاجا زمینه ساز به کارگیری خلاقانه و هم افزای توانمندی های هوایی در دوران خدمتگزاری ایشان و پس از آن در نهاجا شده است. شناخت این نوآوری ها می تواند دانش ارزشمندی برای ترویج نوآوری سازمانی و توسعه رهبری نوآورانه به عنوان پیشران حیاتی نوآوری فراهم سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2674721 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!