گونه شناسی سازه های مدل سازی بوم سازگان نوآوری: یک مرور نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

چارچوب های متنوعی برای مدل سازی بوم سازگان نوآوری ارایه شده است که علیرغم همپوشانی برخی مولفه ها، هر یک فاقد برخی مولفه های مطرح در دیگری است که می تواند شیء مرزی بودن آنها را خدشه دار کند. از همین رو پژوهش حاضر به گونه شناسی سازه های مدل سازی بوم سازگان نوآوری می پردازد.

روش شناسی: 

پژوهش حاضر از نظر هدف، اکتشافی، از نظر نوع استفاده، بنیادین و از نظر روش، پژوهشی ثانویه با استفاده از فرایند مرور نظام مند است. برای گردآوری داده از روش کتابخانه ای و ابزار آن فیش برداری استفاده شد. جامعه پژوهش شامل مقالات مدل سازی بوم سازگان نوآوری و نمونه پژوهش شامل تعداد 17مقاله از 1321 مرجع اولیه بود. راهبرد پژوهش در تحلیل مقالات براساس تحلیل محتوای کیفی قیاسی و کنترل پژوهش بر اساس معیارهای سنجش کیفیت پژوهش های کیفی بود.

یافته ها

براساس تحلیل مقالات منتخب ، سازه های مدل سازی بوم سازگان نوآوری در سه سطح سازه های محوری (فعال و کنش پذیر)، سازه های سطح بازیگر (ایفای نقش و نوع شناسی) و سازه های زمینه ای شامل محیط (محیط نهادی و شرایط محیطی کلان)، ظرفیت (شامل انواع سخت و نرم) و جهت دهنده ها (شامل آینده نگاری، چشم انداز و چرخه عمر) طبقه بندی شدند.

نتیجه گیری

یافته های پژوهش به سیاست گذاران نوآوری این امکان را میدهد که با لحاظ ابعاد چندگانه بوم سازگان نوآوری، به اصلاح، همراستا سازی و بازآرایی سازه های آن بپردازند و با پرهیز از ناهم زمانی یا پراکندگی تصمیمات معطوف به سازه ها، زمینه را برای اتخاذ سیاست های منعطف و واقع گرایانه هموار کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2674722 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!