واکاوی کلان روندهای حوزه آموزش و یادگیری موثر بر آینده دانشگاه های دفاعی (مورد مطالعه: دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف اصلی این تحقیق واکاوی کلان روندهای حوزه آموزش و یادگیری موثر بر آینده دانشگاه های دفاعی و تبیین پیامدهای آن می باشد.

روش شناسی: 

نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت جزء پژوهش های اکتشافی است که در دو فاز با استفاده از روش پایش محیطی و الگوی چرخه انجام شده است. منابع پژوهش برای فاز اول شامل؛ متون علمی مرتبط با موضوع مورد پژوهش، مصاحبه ها و گزارش های منتشر شده در نشریات و رسانه ها در خصوص کلان روندها می باشد و روش انتخاب منابع از نوع اقتضایی و در دسترس بوده است. جامعه آماری برای فاز دوم تعداد 10 نفر از خبرگان حوزه مورد مطالعه بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند.

یافته ها

نتایج تحقیق حاکی از آن است که کلان روندهای موثر بر آینده دانشگاه های دفاعی عبارتند از: گسترش آموزش های غیر رسمی، تغییر رویکرد از آموزش به یادگیری، میان رشته ای شدن علوم، غالب شدن آموزش ترکیبی بر آموزش سنتی و الکترونیکی، آموزش و یادگیری مداوم، بین المللی شدن دانشگاه ها، افزایش مسیولیت اجتماعی دانشگاه، کاهش سهم دانشگاه ها از بودجه های دولتی، گسترش مهارت محوری و کاهش ارزش مدارک تحصیلی؛ که پیامدهای این کلان روندها و راهکارهای مواجه منطقی با آنها شناسایی و معرفی گردیدند.

نتیجه گیری

نتایج این تحقیق سیاستگذاران آموزش عالی دفاعی را قادر می سازد تا با تجزیه و تحلیل روندهای گسترده شناسایی شده تغییرات آتی را بهتر پیش بینی کنند و به این ترتیب یک راهبرد بلندمدت در زمینه کارکردهای دانشگاهی بسازند که واکنشی نباشد بلکه فعال و آگاهانه طرح ریزی گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p2674726 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!