اثربخشی آموزش بهداشت توسط انیمیشن در مقایسه با آموزش با شیوه معمول بر دانش و رفتار بهداشتی و نیز شاخص های پریودنتال دانش آموزان 13 تا 15 ساله مدارس منتخب شهرستان ساری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

آموزش بهداشت دهانی در سنین نوجوانی، می تواند سبب تغییر دانش و رفتار بهداشتی ایشان شده و در نهایت به پیشگیری از بروز بیماری های پریودنتال دوره بلوغ منجر شود. مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثرگذاری آموزش بهداشت دهانی توسط انیمیشن و آموزش شفاهی به روش معمول در تغییر دانش، رفتار و شاخص های پریودنتال نوجوانان، انجام پذیرفت.

مواد و روش ها

در مطالعه مداخله ای نیمه تجربی حاضر، 371 دانش آموز 13 تا 15 ساله مدارس منتخب ساری، که توسط نمونه گیری خوشه ای برگزیده شد و دارای معیارهای ورود و فاقد معیارهای خروج بودند، به دو گروه کنترل با آموزش شفاهی (187 نفر) و مداخله با آموزش توسط انیمیشن(184 نفر) تقسیم شدند. پرسشنامه و معاینات بالینی شاخص های لثه ای (GI)، پلاک (PI) و خونریزی از سالکوس لثه (SBI) پیش از مداخله و چهار هفته پس از مداخله انجام شد و داده ها در نرم افزار SPSS ver23 وارد شد. از آزمون های t مستقل و کوواریانس جهت آنالیز داده ها استفاده شده و 0/05 <p معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

پس از مداخله، میانگین نمرات شاخص های دانش، رفتار، GI، PI و SBI به ترتیب از  6/27، 5/90، 1/10، 0/85 و 0/31 به 7/53،     7/08 ، 0/73، 0/53 و 0/21 تغییر یافت. تمامی شاخص ها در گروه کنترل نیز بهبود یافتند؛ با این حال، پس از مداخله، اختلاف چشمگیری میان گروه انیمیشن و گروه کنترل در تمامی شاخص ها، به استثنای رفتار بهداشتی، به ثبت رسید (0/05<p).

استنتاج

آموزش بهداشت دهانی توسط انیمیشن رویکردی نوین و تاثیرگذار است که می تواند جذابیت بیش تری برای نوجوانان داشته و در پیشگیری از بیماری های پریودنتال موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
114 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p2674738 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!